100-meteren på ett sekund

100-meteren på ett sekund

DND: BI-løsninger kan få hundre ganger bedre ytelse, skriver Håvard Ellefsen.

Nye database-teknologier kan gi Business Intelligence-løsninger hundre ganger bedre ytelse. Kommer det som julekvelden på kjerringa for norske virksomheter?

Av Håvard Ellefsen, adm.dir. Affecto Norway og medlem i DND

Google-gründer Larry Page tenker aldri smått.

I et intervju i Wired nylig snakket han om Googles «månelandingsprosjekter», og de ligner ikke Jens’ fromme karbonrensing.

Google vil ha selvkjørende biler, Gmail med 100 ganger mer lagring enn konkurrentene, indeksere all verdens informasjon, og de får det ofte til. Det store spranget er Googles eget strategiske fundament.

Larry Page ser etter løsninger som er ti eller hundre ganger bedre, fordi forbedringer på tusen prosent krever at man tenker helt nytt og ser på hva som egentlig er teknisk mulig, ikke bare hva som kan gjøres litt bedre.

De færreste organisasjoner har det slik. Vi er snarere ganske trygghetssøkende og ser forbedring inkrementelt: Litt mer effektivitet her, et svar på en kampanje der, 10 til 20 prosent vekst eller forbedret lønnsomhet. Man vet hva man har, og å ta små steg er vel aldri feil?

Endring i boks

Business Intelligence-bransjen står overfor et slikt sprang akkurat nå. Med ferdig tunete BI-appliances, og bedre verktøy og metoder for analyse og visualisering kan vi med ett slag få både ti og hundre ganger høyere ytelse, til lavere kost og kompleksitet. Det spennende er hvilke nye ting dette gir oss muligheten til å gjøre, og hva kan vi slutte å gjøre? Spørsmålet er om vi er klare til å tenke grunnleggende nytt? Egentlig ser det ikke slik ut.

Det sies at effektiv utnyttelse av informasjon vil bli kritisk for at Norge skal kunne forbedre konkurransekraften. Men som nordisk selskap ser vi stadig at de andre nordiske landene investerer mer enn oss for å ta steget inn i fremtiden.

Norge sist i Norden

Svenske organisasjoner dropper stadig oftere gårsdagens datavarehusmodell og bytter ut den gammelmodige databaseservere med dedikerte appliance-løsninger. Svenskene har i større grad enn norske virksomheter tatt inn over seg hvilke helt nye forretningsmuligheter som åpner seg med den nye teknologien. De ser at ved å laste hele databasen inn i spesialbygde maskiner kan de ta ned analysetiden fra timer til sekunder. Dermed kan de flytte beslutningsstøtten ut i organisasjonen der forretningsprosessene finner sted, når de skjer, og før muligheten til å handle er over.

Hvilke nye tjenester og løsninger kan vi skape på grunn av den nye teknologien? Hva betyr det for bedriften når enda flere får tilgang til informasjonen de trenger på en vesentlig raskere måte? Hvordan kan vi bruke den vesentlige bedre ytelsen til å redusere tiden det tar å gjennomføre prosjekter? Hvordan kan vi bruke rå kraft og smart analyse for å forutse fremtiden bedre slik at Business Intelligence ikke lenger behøver å handle om fortiden?

It-verden har lenge gledet seg over Moores lov og funnet stadig nye måter å utnytte den regelmessige ytelsesdoblingen. Vi burde egentlig være vant til store endringer, men hva når teknologien tilbyr 100 ganger ytelsen. Det er mer enn 10 års utvikling med Moores lov i et jafs.

Kan vi ta et blad fra Larry Page, rive det gamle datavarehuset og bygge skyskrapere?