399 kroner for et svar fra Microsoft

399 kroner for et svar fra Microsoft

Microsofts nye web-baserte support-tjeneste koster 399 per forespørsel. For bedrifter er prisen 799 kroner.
Med "Online Pay Per Incident" (PPI) vil Microsoft tilby hjelp til privatpersoner og bedrifter som ikke ønsker fast supportavtale. Tjenesten er basert på fast pris og gir brukerne mulighet for å rapportere feil og problemer 24 timer i døgnet, syv dager i uken.

Prisen for forespørsler vedrørende Windows og Office fra private koster 399 kroner, mens bedrifter må betale 799 kroner for spørsmål om Microsofts utviklings- og serverprodukter. Betalingen skjer med kredittkort via internett.

Microsoft har tidligere hatt telefon-support for privatpersoner til 777,- kroner per innringing. Support-sjef

Monica Rudén i Microsoft Norge tror mange vil foretrekke en rimeligere tjeneste basert på epost. -- Mange privatpersoner har sagt at de vil maile med Microsoft. Denne tjenesten har vært vellykket i andre land og lanseres nå i Norden, sier Rudén til Computerworld.

Spørsmålene til Microsoft legges inn på en spesiell side på Microsofts nettsted, hvor også kredittkortopplysningene legges inn. Microsoft garanterer svar i løpet av 24 arbeidstimer, som er mellom 9 og 18.

Flere relaterte spørsmål kan legges inn i en melding. Det er opp til teknikerne på supportsenteret å vurdere om spørsmålene henger sammen, eller om de må deles opp og faktureres separat.

-- Det samme gjelder hvis det blir flere meldinger om det samme spørsmålet. Våre folk har lang erfaring i å vurdere slike ting, sier support-sjefen.

Microsofts online PPI har en funksjon hvor kundene kan se hvor langt i prosessen deres forespørsel har kommet. Brukerne blir dessuten løpende oppdatert via e-post.