Store forventninger for førerløse biler
Hos Huawei i Roma fikk vi høre at førerløse biler blir vanlig på motorveiene i 2026 og på Kongsberg fikk vi torsdag vite at Telenor har store forventninger for førerløse biler
På Huaweis innovasjonskonferanse for Europa var det Markus Dillinger – Huaweis leder for deres forskningslab i bilbyen München som tok for seg utviklingen framover.
Neste år kommer R16-standardspesifikasjonene – de er helt grunnleggende for automatiske biler. I 2021 vil standardene være ferdig utprøvd.
- Målet må være V2X eller bil til alt. Vi tror førerløse biler i betydelig omfang vil være i drift på våre motorveier i 2026. Det er på motorveiene det er lettest å implementere førerløse kjøretøyer. De er mindre komplekse enn byene og det ligger fiber langs 50 prosent av motorveiene, sa Dillinger som i første rekke setter sin lit til frekvenser på 5,9 GHz, men også har håp om at 3,5 GHz kan få betydning for trafikksystemer.
Den fremste egenskapen ved 5G som gjør at denne nye teknologien vil bli velegnet for biler og trafikk der den lave forsinkelsen (latency) som i dag i 4G ligger på om lag 40 millisekund, men som i 5G kommer ned på 1-5 millisekund. Derfor kan mobilnett håndtere kjøretøyer i rask bevegelse.