Active ISP skifter navn

Active ISP skifter navn

Active ISP er historie. Etter år med famling i halvmørket har nye koster hamret ut en strategi, og døpt om selskapet til Active 24.
Anders Eriksson ble hyret inn som ny toppsjef i selskapet i april i år. Tiden frem til nylanseringen av selskapet denne uken har han sammen med finanssjef Thomas Christensen jobbet med å skjerpe fokusen i selskapet som i sin tid skulle legge verden for sine føtter.

Ledelsen i Active 24 har fremdeles ambisjoner, og vil som pan-europeisk aktør på internett-driftsmarkedet være en aktiv drivkraft i den pågående konsolideringsfasen.

-- Nå har vi samlet og konsolidert alt under ett varemerke for å utnytte merkenavnet og skape en tydeligere strategisk plattform. Nå er fokus på tilvekst, sier toppsjef Anders Eriksson.

Opprydningen i selskapet er over. Standardiserte løsninger er det som skal selges, ikke skreddersøm. Nedslagsfeltet er begrenset til Europa. Smb-bedriftes internettløsninger er primærmålgruppen, og det som er igjen av klassisk isp-virksomhet skal selges ut.

Drift av internettløsninger

-- Vi har nådd kritisk masse. Hver kunde vi kaprer eller kjøper vil være ytterst lønnsom. Størrelse er veldig viktig for oss, fastslår finanssjef Thomas Christensen.

Active 24 har 250.000 kunder inkludert rubb og stubb. Kundene kjøper i snitt for mindre enn 100 euro i året.

Det hele begynte med domeneregistrering, og det utgjør fremdeles 25 prosent av forretningen. Mest bidrar likevel drift av internettløsninger - også kalt hosting. Såkalt "shared hosting" utgjør 58 prosent av omsetningen, opplyser Eriksson.

Videreutvikling av en enkel kunde er essensielt. Fra domeneregistrering vokser kunden i form av løsninger som skal driftes, og da sammen med mange andre bedrifters løsninger. Ytterligere vekst medfører at kunden vil over på en dedikert driftsløsning med egen server, i stedet for å dele plass med andre.

-- Det gjør for eksempel Petter Solberg. Når han kjører løp, øker trafikken på hans hjemmesider som kjøres på egen server, forteller Christensen.

Sin egen nisje

Som et ledd i egen konsolidering ser ledelsen i selskapet nå på økt sentralisering av driften.

-- Økt sentralisering, ja, men vi skal ha nærhet til kunden. Vi vil fremdeles ha flere driftssentre, men for eksempel delt inn etter rapporteringsenheter som Nord-Europa og Øst-Europa, sier Christensen.

Active 24 har ingen planer om å ta opp konkurransen med verken isp-ene eller de store driftsleverandørene.

-- Vi har ingen planer om å ta over hele it-avdelinger eller konkurrere med isp-enes tilbud om individuelle hjemmesider, fastslår Eriksson.