Adobe kjøper seg opp

Adobe kjøper seg opp

Adobe kjøper Typekit og Phonegap, og håper på å ta igjen konkurrentene på nettverktøy.

Det ser ut som Adobe toner noe ned promoteringen av flash, og istedet tar grep for å utvide fokus på verktøy for utviklere på nett og mobile enheter.

Kjøper: Phonegap (Nitobi)

Ifølge en pressemelding er Adobe inne i siste forhandlingsrunde om å kjøpe kanadiske Nitobi Software, selskapet som utvikler den populære åpne leveringsplattformen Phonegap.

Phonegap er åpen kildekode for utvikling av raske, kryssplattform mobile applikasjoner med HTML5 og Javascript. Rammeverket er nedlastet 600.000 ganger hittil, og er brukt i flere tusen forskjellige mobilapplikasjoner på IOS, Android, Blackberry og andre operativsystemer.

Med Phonegap i stallen vil Adobe tilby to muligheter innen kryssplattformutvikling for mobile enheter. Den ene vil bruke HTML5 og Javascript, mens den andre baserer seg på Flash og Adobe Air.

Danny Winokur, konserndirektør i Adobe, kaller Phonegap et industri-definerende rammeverk for HTML5-utviklere.

- Phonegap er en fantastisk løsning for utvikling mobile applikasjoner over et bredt spektrum, gjennom de siste nett-standardene. Det er også allerede integrert i Adobe Dreamweaver CS5.5, sier Winokur i pressemeldingen.

Han legger til at Phonegap er det perfekte supplement til Adobes produkter for utviklere .

Andre Charland, direktør i Nitobi, er enig med Winokur.

- Adobe har alltid vært en stor støttespiller for friprog-utviklere, og har alltid vært på frontlinjen når det gjelder å levere nettapplikasjoner på tvers av plattformer, sier Charland.

Han avslutter med å fortelle at de to selskapene deler filosofien rundt applikasjoner for nett- og mobil, og at samarbeidet vil åpne nye, utrolige muligheter fir Phonegap og brukerne.

Nitobi kunne samtidig opplyse at Phonegap-koden er sendt til friprog-organisasjonen Apache Software Foundation, med Adobes velsignelse.

- Apache Software Foundations modell gjør det mulig for bidragsytere å samarbeide på friprog-produktutvikling, og Adobe og Nitobi ser frem til å videreutvikle Phonegap-teknologien i samarbeid med andre friprog-utviklere, sier Dave Johnson ved Nitobi.

Har kjøpt: Typekit

Ifølge pressemelding nummer to, har Adobe kjøpt Typekit, et selskap som leverer hundrevis av lisensierte fonter på nett.

Typekit leverer sine nettskybaserte font-tjenester til over 250.000 kunder, inkludert flere av de største nettstedene på nett som for eksempel New York Times og IGN.

Tjenesten er tilgjengelig som abonnement, og planen er å tilby Typekit som en selvstendig tjeneste i begynnelsen, og senere gjøre tjenesten en del av Adobes nye nettskytilbud, Adobe Creative Could.

- Typografi er et fundamentalt designelement, og noe som designere ønsker å bruke mer kreativt på nettsteder, spesielt nå som nettstedene også må vises på mobile enheter, sier Lea Hickman, konserndirektør i Adobe.

Typekit-sjef Jeffrey Veen er begeistret over oppkjøpet, og ser mulighetene som dermed åpner seg for vekst i nettskyen.

- Gjennom avtalen med Adobe er vi nå blitt en viktig del av verdenslederen innen kreativ programvare, og etter hvert som Adobe går aggressivt inn i nettsky-markedet vil vi kunne realisere vår visjon om å gjenoppfinne nettopplevelsen gjennom kreative og vakre fonter, sier Veen i pressemeldingen.

Adobe la ut planer for nettsky-baserte tjenester, Adobe Creative Cloud, på mandag 3. oktober.