Adobes Macromedia-kjøp er i boks

Lørdag ble Adobes kjøp av Macromedia godkjent. Nå kan de to tidligere konkurrentene sammen ruste til kamp mot utfordreren Microsoft.

Adobe og Macromedia har blitt ett selskap. Lørdag ble de siste signaturer satt under avtalen. Begge selskaper har fått de nødvendige godkjennelsene av aksjonærer og myndighetene for å gjennomføre Adobes oppkjøp.

 

Med kjøpet får Adobe de populære webverktøyene Dreamweaver og Flash i huset. Macromedias Flash er installert på 98 prosent av alle datamaskiner.

 

Adobe på sin side har programmer som Photoshop for bildebehandling og Acrobat, som behandler pdf-er. Sammen må de to selskapene stå imot Microsoft, som prøver å komme inn på dette markedet med sin pakke for bildebehandling og webutvikling, Expression.

 

Oppkjøpet har en verdi på rundt 22 milliarder kroner. Etter at planen til fusjonen ble kjent i april har aksjekursen til Adobe steget 12 prosent.