Adobes teknologisjef går til Apple

Adobes teknologisjef går til Apple

Kevin Lynch går over til den største kritikeren av Adobes Flash-teknologi.

Adobes teknologisjef, Kevin Lynch, forlater selskapet til fordel for en jobb hos Apple.

Lynch er blant annet kjent som en sterk kritiker av nå avdøde Steve Jobs' beslutning om å nekte å støtte Flash-teknologi i iPhone,

I forbindelse med Adobes kvartalsrapport som ble publisert i går, avslørte Lynch at han skulle forlate selskapet for å "søke nye muligheter", skriver IDG News Service.

Det har siden blitt bekreftet at han går over til Apple. Lynch var teknologisjef i Adobe i fem år.

- Vi kommer ikke til å erstatte rollen som teknologisjef. Ansvaret for den teknologiske utviklingen kommer til å ligge på våre bedriftsenhet som ledes av vår toppsjef Shantanu Narayen, opplyser Adobe i en uttalelse.

Venner og fiender

Apple og Adobe var en gang i tiden nære samarbeidspartnere, og mye av Adobes programvare har vært en hjørnesten for Apples Mac-maskiner, skriver Macworld.se. Selskapene jobber fremdeles sammen, men Apples motstand mot Flash surnet forholdet betraktelig.

Tidligere Apple-sjef Steve Jobs nektet å la Adobes Flash-teknologi kjøre på iPhone-er og iPad-er. I et berømt offentlig brev kalt "Thoughts on Flash" sa Steve Jobs at Flash ikke lenger var nødvendig for å se video eller annet innhold på nett, noe som satt sinnene i kok hos Adobe.

Kevin Lynch svarte med å kalle Apple for "Big Brother", med henvisning til den berømte Macintosh-reklamen fra 1984 som illustrerte Apple som en rebell mot det etablerte kontrollsamfunnet og hentet inspirasjon fra George Orwells roman 1984.

Adobe sluttet etter hvert å utvikle Flash for mobile plattformer og gikk over til å satse for fullt på HTML5.

Apple satser mer i skyen?

Nøyaktig hva Kevin Lynch skal jobbe med i Apple er foreløpig ukjent. Lynch skal imidlertid rapportere til maskinvare-guru Bob Mansfield, som fikk hovedansvar for en ny «Technologies»-avdeling i forbindelse med en større omlegging av toppledelsen selskapet i oktober i fjor. Teknologiavdelingen består av avdelinger som jobber med trådløs teknologi samt halvlederteknologi, det vil si brikkedesign.

- Adobe har gjort en god jobb med overgangen av sine produkter til skyen og å få på plass elementene i en abonnementsmodell. Kanskje dette gir Apple erfaring som vil hjelpe dem å konkurrere med Google og Microsoft på et område de ikke er så veldig gode på nå, sier Forrester-analytiker Jeffrey Hammond til Forbes.

Kevin Lynch har tidligere jobbet blant annet hos Macromedia, der han var med på å utvikle Dreamweaver, som nå er et av Adobes fremste verktøy innen webdesign. Adobe kjøpte opp Macromedia i 2005.

Han har også indirekte Apple-tilknytning gjennom sin fortid i selskapet General Magic, som i sin tid ble etablert av flere av medlemmene i det opprinnelige Macintosh-utviklerteamet, blant andre kjente navn som Bill Atkinson og Andy Hertzfeld.