Agfa-filmen består

Agfa-filmen består

Agfa-Gevaert selger ut sin filmavdeling, men merkenavnet opprettholdes.
RETTELSE: Belgiske Agfa-Gevaert har bestemt å skille ut alt som ha med forbrukerfoto å gjøre i et eget selskap. Hovedselskapet skal fokusere på grafiske systemer og systemer for helsevesenet.

Ved en feil skrev flere medier siste uke at Agfa stuttet med produksjon av film. Blant dem var Dagbladet, Aftenposten og NTB. Også Computerworlds web presenterte nyheten.

Det korrekte er at det belgiske konsernet foretok en finansiell transaksjon for å skille ut fotoavdelingen. Verdien på morselskaper skrives ned med 175 millioner euro nå, pluss 260 millioner euro de neste fire år.

Det nye selskapet får navnet AgfaPhoto og vil ha rettigheter på Agfa-merkenavnet for film ubestemt tid. For labutstyr vil selskapet innen 18 måneder lansere merkenavnet AgfaPhoto.

- Fotografi er røttene til vårt konsern og er den viktigste delen av vår historie. Det er derfor ikke lett å avslutte epoken, men vi er overbevist om at dette vil være best for både forbrukere og selskapet, sier toppsjef Ludo Verhoeven i en pressemelding.

- Agfa-Gevaert vil konsentrere seg om grafiske systemer og systemer for helsevesenet, der digitaliseringen går veldig fort, sier Verhoeven videre.