Finner ikke firkløver

Finner ikke firkløver

AHLERTS HJØRNE: Firkløver betyr lykke. I Norge er vi mest opptatt av vanlig kløver.

Big Data, Bring Your Own Device, Cloud og Social representerer de fire bladene på firkløveret. Hvert blad representerer en utvikling for forretningsvirksomheten. Følger du alle fire skal du finne lykken, men de fleste har et uavklart forhold til disse bladene.

I Norge ser vi på, men prøver ikke mye. Få virksomheter har Store data. Mindre enn halvparten av datavarehusene i Norge har mer en 1 TB med data. Transaksjonsdata i forretningssystemet vokser lite. De endres i takt med salget.

Men volumene vokser. Store data forutsetter av virksomhetene samler opp data fra andre kilder. Det medfører et bevisst forhold til sosiale media, hva det betyr, hvilken nytte, hvordan bruke dataene? For sosiale media handler om engasjement.

Forretningssystemer handler om oversikt og bunnlinjen. Salgssystemer handler om bedre kundeoppfølging og topplinjen. Men meget få it-systemer forsøker å møte kundene i en dialog, et engasjement. Accenture fremhever behovet for digitale relasjoner.

De aller færreste web-systemer har noen form for tilbakemelding fra sine brukere. Det er eksempelvis ikke mulig å fortelle eksempelvis Møllergruppen eller Norwegian at de har sendt feil informasjon til sine kunder. At kundekontaktsentrene overbelastes med henvendelser er helt naturlig.

Skytjenester brukes. Morgendagens skytjenester med fleksibel bruk av tjenester og ressursuttak er det få som har et forhold til.

En fast avtale, et angitt ressursuttak er grunnlag for tjenesteavtalen. Virksomhetene inngår ett eller annet som en tjeneste med kjente rammer. Å tråkke på gassen eller bremsen vil i de aller fleste tilfellene være en spesialitet. I øyeblikket er test som en tjeneste det nærmeste vi kommer.

Men mindre bedrifter vil i stadig større grad kjøpe kontorhjelpemidler, forretnings og salgssystemer som en tjeneste. De vil kjøpe det nødvendige for å kunne tilby sine produkter eller tjenester overfor sine kunder.

Utfordringen er å få it-tjenestene til å henge sammen hvis de leveres fra flere skyleverandører. Hverken datasentralene eller bedriftene har foreløpig full forståelse på hva digitale tjenester betyr, men kombinasjonen av Intility og Visma er kanskje det mest avanserte skytilbudet for typisk norske bedrifter.

Bring din egen gjelder til de grader i det norske markedet. Kravet kommer ikke bare fra unge nyutdannede medarbeidere, men fra ledelsen. Det gir it-fagfolkene store utfordringer.

For brukerne ser bare fordelene ved nettbrett, smarttelefoner og en ny generasjon bærbare pc-er. De forstår ikke hva det krever av administrasjon, samkjøring og sikring. I øyeblikket er det nok til å skremme.

Mobile Device Management ser mange som en mulig måte å administrere og sikre de mobile hjelpemidlene, men andre er skeptiske når det blir tre hjelpemidler per ansatt som skal koordineres og synkroniseres.

Derfor satser Microsoft på sitt nye kombinasjonsbrett Surface Pro. Mulighetene for bruk av Windows 8 på telefon, brett og pc er blitt større, men få ser nytten av Windows 8 før i 2015.

I mellomtiden vil det råde forvirring, prøving og feiling med hensyn til bruk av mobile hjelpemidler. For de aller fleste er en pc med Intels pc-prosessor som lanseres i begynnelsen av juni, det beste hjelpemiddelet inntil virksomheten har en enhetlig strategi for bruk av mobile hjelpemidler.

Som alternativ har Accenture gjort en undersøkelse ved crowdsourcing blant mange virksomheter. 400 trender ble identifisert. Etter bearbeiding i sine forskningssentre har de kommet frem til syv trender.

Digital relasjon skal tilsvare forholdet til den tidligere lokale kjøpmannen. Analyse må gjennomgås på nytt og designes for de viktige problemstillingene. Det må tas hensyn til at dataene skal bearbeides umiddelbart, ikke samles opp for senere bearbeiding.

Samhandling skal pares med sosiale media for større produktivitet. Skyen skal integreres i forretningstilbudet for raskere omstillingsevne, større kapasitet og konkurransekraft.

For å oppnå det trengs det kraftig forsvar mot inntrengere, for mange er ute etter intellektuelle rettigheter, kunder og forretningsstrategier. Men skal skytilbudet bli tilfredsstillende krever det et effektivt, forenklet nettverk. Programvaredefinert nettverk er lovende, men ukjent.

Les om: