It fra hengekøyen

KOMMENTAR: Makelighet og opplevelse kommer til å ha en betydelig innflytelse på fremtidens forbrukersystemer.

Publisert Sist oppdatert

Smarttelefonen var ukjent for ti år siden fremhevet styremedlemmet i verdens største logistikkfirma. Det fikk styret til å tenke. Hvilke hendelser kan påvirke vår virksomhet de nærmeste ti årene?

De fikk laget fire alternative scenarier. Alle tar utgangspunkt i dagens virkelighet og har forskjellig økonomisk samfunnsutvikling som grunnlag for spådommene.

For tiltroen til bruk av nettet er bærende. Det er forbrukernes utnyttelse av handel på nett logistikkfirmaet er opptatt av. Handel på nett tas for gitt. Det er forandringen netthandelen fører til for logistikkjeden styret ønsker å være forberedt på.

Handel på nett utgjør rundt seks prosent av den totale handelen i Norge, det dobbelte i USA. Potensialet er derfor betydelig. I scenariene varierer netthandelen i 2025 fra 20 – 40 prosent av den totale handelen for oss i Europa. Det er spennet fra kontinuerlig finanskrise til sterk økonomisk fremgang som skiller.

Den teknologiske og økonomiske utviklingen får konsekvenser. Blir det en kamp mellom kjøp i butikk og kjøp på nett? Det vil bli en virkelig kamp om selve distribusjonen. Leverandørene av post i Europa har meldt seg på. De har forståelse for logistikk. Heretter blir det små og store pakker samt hvitevarer og brunevarer.

På slutten av nittitallet trodde veldig mange på kjøp på nettet, men for 15 år siden var verken forretningsmodellene eller teknologien moden. Kun Schibstedt sto ved sin satsning da dot.com gikk fra dot.hot til dot.not.

Finn har blitt en kjempesuksess, mye på grunn av makelighet. Brukerne finner hva de leter etter. Selgerne finner kjøpere ved å legge ut informasjon. For mange er Finn blitt Norges største formidlingssentral og det mentale grunnlaget for Schibsteds fremtid som handler om å gjøre all sin virksomhet digital.

Makelighet har alltid vært en driver. Er noe tungvindt, har behovet for å gjøre det enklere og mer makelig bidratt til å gjøre det anderledes. I storbyer hvor personlig transport ikke alltid er praktisk, er ønsket at varen kommer til kjøperen istedenfor at kjøperen skal komme til varen, en drivkraft for handel på nettet.

De under 30 bruker tjenester på nettet så mye de kan. De svikter butikker og kjøpesentre. Så er det mulig med personlig betjening på nettet? Avatarer er svaret i det ene scenarioet, virtuelle hjelpere som veileder og bidrar til å finne frem alternative varer. For familier som føler tidsklemma, frister alternativ handel mer enn kjøring og handling på nærmeste kjøpesenter. Det handler om verdikjeden. Koster det for mye, velges det tradisjonelle. Er ekstrakostnaden til å leve med og transporten av varene skjer helt hjem eller til et sted i nærheten, er det mer makelig. Det bidrar til å frigjøre tid, hvilket er viktig for mange.

Det utslagsgivende stikkordet for kjøpet er fraktbetingelsene. Fri frakt, får mange til å velge kjøp på nettet.

Hett på nett, fri frakt i hele sommer er Kompletts salgsstrategi for salg av nye store tv-er eller hvitevarer. Transportøren leverer nytt og tar med seg gammelt. Snart vil leveransen omfatte fagfolk som både kan gjøre rørlegger og elektrikerarbeid.

Mat helt hjem, var ingen stor suksess på nittitallet. Mat dit du er, kommer til å bli et alternativ om noen år. Det krever et nytt system for oppbevaring. Maten må kunne holde seg i 48 timer. Maten må kunne leveres til pakkestasjoner i nærheten av der du er.

Pakkeboks og pakkestasjon vil være nye virkemidler i logistikkjeden. De er alltid låst. De vil låses opp med en kode, alternativt med en RFID-brikke. Hensikten er å hindre tyverier, spesielt viktig for verdigjenstander som nye pass, sim-kort, nettbrett og smarttelefoner.

Finn innrømmer at de har gjort en tabbe. De valgte pc-en. De forsto ikke nytten av smarttelefonen. Men nå er det mobilt førstevalg. Og mobilt førstevalg er fremtiden for all netthandel, all logistikk.

Sms er et glimrende virkemiddel for å gi beskjed. Men sms som det ikke kan reageres på, er et dårlig valg. Det handler om brukeropplevelse. Da må app-ene som brukes i dialogen være informative og enkle å bruke. Skjemaer som skal fylles ut i stor detalj tilhører en byråkratisk fortid. Telefonbrettet, den store smarttelefonen, tilhører netthandelens fremtid.