Larry er solkongen av data

Larry er solkongen av data

KOMMENTAR: Larry Ellison ønsker seg de med store budsjetter.

Larry Ellison hadde teft. Han forsto verdien av IBMs System R. Han skapte relasjonsdatabasen Oracle database, ikke alene, men med dyktige fagfolk. Nå er spørsmål om Larry fortsatt har teft. For nå har han lagt seg ut med alle sine tidligere partnere. Det er virkelig mest konkurranse og litt samarbeid.

Det spørs om Larrys teft er god nok når Oracle har bestemt seg for å levere alt fra den minste skrue til de mest avanserte forretningsapplikasjonene.

Tidligere var nettskyen bare ett nytt motebegrep på de samme gamle dataleveransene fra servicebyrået. Nå er den nye applikasjonsporteføljen Fusion tilrettelagt for nettskyen, så hvorfor ikke lansere sin egen nettskytjeneste.

Larry har dermed svelget en kamel. Det er ikke den første. På slutten av nittitallet uttalte han at databasen Informix med datablades var som et skip som forsøkte å fly. I løpet av et år hadde Oracle tilsvarende teknologi.

Fy! Sier mange. Vi vil ikke gifte oss med én totalleverandør. Over tid er det vanskelig å vurdere om ytelse, pris og leveranse kan konkurrere med alternativer.

Det er tøffere å bryte med én som man virkelig har hatt et intimt forhold til, enn én som bare leverer deler av forretningsløsningen. På delene er det skarp konkurranse, særlig på maskineriet.

For aldri tidligere har noen leverandør kunnet levere alt. IBM på høyden av sitt inngrep med kundene leverte ikke alt. De overlot til bedriften selv å utvikle forretningsapplikasjonene, enten ved egen eller andres hjelp.

Oracle har selv laget sine forretningsapplikasjoner over tid. For femten år siden trodde Larry at han hadde laget et totaltilbud, men det var før salgsstyring ble hett. Siebel ble kjøpt. Deretter var det å tenke på nytt. Andre forretningssystemer var populære. Peoplesoft ble kjøpt. På lasset fulgte J. D. Edwards. Dermed var Oracle klar til kampen mot SAP som virkelig fikke et inngrep med mellomstore og store virksomheter.

Applikasjonene tok oppmerksomheten bort fra databasen. Den hadde blitt en formidabel suksess. Den ene etter den andre av konkurrentene måtte bite i gresset. Mindre finesser hvert år skulle holde på interessen.

Det var først da Informix kom med Datablades at Oracle våknet. Resultatet ble BLOB, typisk et bilde knyttet til hver rad i databasetabellen. Deretter var det sikkerhet. Unbreakable ble det store salgsslagordet. Etter det fulgte databaseklyngen, RAC.

Men å utfordre relasjonsdatabasen gjorde ikke Oracle. Men på universiteter ble det jobbet med andre typer arkiver som ikke bygget på relasjonsmodellen. Det lot seg gjøre fordi lagringssystemer viste en rask prisreduksjon i kombinasjon med betydelig kapasitetsutvikling.

Igjen har Stonebraker vært inspirator. Flere av prosjektene til MIT har blitt produkter. Eksempler er Voltdb og Vertica som Hewlett-Packard har kjøpt. Felles for disse er at de ikke er relasjonsdatabaser. De betegnes Nosql eller Newsql.

Oracle lanserte derfor i forrige uke sin første. Oracle Nosql er kolonne-orientert, ikke tabell-orientert. Kompresjon er et viktig stikkord.

Alle programvaredirektørene prater nå bare datamaskiner, ikke generelle men oppgavespesifikke. For det er spesialmaskiner Larry vil ha, maskiner som jobber mer effektivt enn konkurrentenes alternativer. Utviklet sammen er slagordet. Det gjelder maskin og programvaren. Han har et poeng Larry. Det går fort unna og hastighet er hva Larry alltid har har interessert seg for. Han ville kjøpoe et russisk jagerfly, han flyr Oracles eget jetfly. Han har interesse for skarpseiling. Prestisjetrofeet America Cup viler hos Oracle til neste konkurranse.

På tilsvarende måte skal datamaskiner ha art, Sparccluster og Exalytics er de nyeste eksemplene. Det blir flere for etter T4 kommer T5. Scott McNealys interesse for prosessorer har Larry overtatt. IBMs Power skal utfordres, for dette tiåret handler om store data, hva de kan gi virksomhetene av ekstra verdi. Det er her veksten er. Det krever bearbeidingskapasitet og en betydelig lagringskapasitet, typisk ti tusen ganger mer enn i dag. Oracle har våknet. Spørsmålet er om kundene våkner. Oracle eller ¿

Les om: