Må mestre data

KOMMENTAR: Virksomhetene må revurdere de viktige dataene og søke å finne verdi i Store data.

Publisert Sist oppdatert

Det er vanskelige tider i mange markeder.

Norske virksomheter må følge bedre med på kundenes krumspring. Det nytter ikke bare med teft og salgsoppfølging. Det gjelder å mestre datagrunnlaget.

Derfor er innsikt i bedriftsdataene og oppfatninger i markedet viktigere enn noen sinne. Derfor gjelder det å få sine ansatte til å lytte bedre på hva som skjer hos kundene.

Alle it-hjelpemidler som kan bidra til å forstå, bør vurderes, for å tilpasse seg etterspørselen.

Bedriftene må ha bedre verktøy for kundekontakten. Derfor bør applikasjonene for salgsoppfølging vurderes. Det kan være på tide å skaffe seg eller oppgradere CRM-systemet. Kanskje er salgsoppfølging i nettskyen et startgrunnlag.

Kundeoppfølging på jobben er bra, men kundeoppfølging på veien er bedre. Det krever at informasjonen følger selgerne. En app på nettbrettet eller smarttelefonen, eller informasjon via HTML5 er et rimelig krav fra selgere. Tilgang til betalingshistorikk er nødvendig for å forstå.

Rapporter og bruk av Business Intelligence gir innsikt i hva som har skjedd. Det sier lite om hvorfor.

Det gjelder derfor å studere forretningsdataene i forskjellige sammenstillinger for å se om de kan avsløre en utvikling. For begrepet Business Intelligence er bare sjelden gyldig. Det burde betegnes forretningsinnsikt eller Bedre Innsikt.

Bedre innsikt, men hvordan? De med mange års erfaring har bygget seg datavarehus hvor alle bedriftens data samles for gjennomgang og analyse. Før dataene lastes inn må de behandles, alternativt lastes de før de bearbeides.

Det handler om å tolke data riktig. Alt for ofte har avdelinger og ansatte forskjellig oppfatning om definisjonen av data. Derfor vil det for mange være fornuftig med en drøfting av datagrunnlaget, hvilke, og hva de betyr.

Master Data Management gir gevinst. Det er ikke noe som kommer av seg selv. Men forståelse og tolkning av data er ikke nytt. For 30 år siden var datamodellering topp mote.

Det handlet om å studere data fra alle synsvinkler for å forstå dataenes tilknytning til bedriftens mange verdikjeder. Resultatet ble forretningsvirksomhetens relasjonsdatabase.

Men siden tok forretningssystemene over med sine ferdiglagde databasestrukturer. Men fortsatt er det områder som ikke dekkes av noe ferdiglaget system, hvor drøfting og definisjon av de viktige dataene er verdifullt.

For Sisu gjelder fortsatt. Søppel inn er søppel ut. Konsekvensen er at it-fagfolkene nærmest har lagt beslag på BI. De er livredde at ansatte skal sammenstille data med forskjellige forutsetninger. Epler og pærer er begge frukt. Noen grundigere sammenligning er det vanskelig å gjøre.

Derfor har BI i mange bedrifter blitt ganske traust. Det er mest avanserte rapporter, hvor ulike dimensjoner av data sammenstilles. De avanserte brukerne går inn i datavarehuset og ser detaljene bak de grafiske oversiktene.

Økonomene bruker regnearket for alt det er verdt. Mange it-fagfolk er redde regneark, for er datagrunnlaget kvalitetssikret? Sammenstillinger av bedriftens data med data fra eksterne kilder kan lett bli epler og pærer.

Det er stor interesse for BI. Førstegangsbrukere ønsker noe mer avansert. De som har satset på spesialløsninger innenfor sitt arbeidsfelt, bør vurdere å oppgradere for å få med den nyeste utviklingen.

De som har blitt styrt av it-avdelingen ønsker brukervennlige, uavhengige løsninger. En ny trend er selvbetjent BI. Svenske Qliktech er et eksempel.

Men troen på at en ansatt skal finne de riktige svarene og stille de riktige spørsmålene er naiv. Det er ansatte med forståelse for en problemstilling som vil være i stand til å sette spørsmålstegn ved svarene. Vi trenger flere slike.

I USA diskuteres det en ny direktør, analysedirektøren, som kan skaffe innsikt i det som skjer i øyeblikket. I den forbindelse er Store data grunnlaget for å lete etter det som skjer. Det er ikke alltid nøyaktig, men det gir et øyeblikksbilde.

Frustrasjon og begeistring over et produkt eller tjeneste kan finnes av de som har verktøy for å lete. Dernest gjelder det å handle.

Som tidligere toppsjef i den britiske varehuskjeden Tesco sa det. Tesco har hatt tusenvis av timer gratis konsulentassistanse. De har vi fått fra de gode ideene til våre konkurrenter.