Pc-er etter nysalg

Pc-er etter nysalg

Vi er blitt schizofrene. Vi ønsker oss ett vidunderhjelpemiddel for arbeidsoppgavene, men ender opp med flere. Pc-ene synes å tape.

Pc-salget er nedadgående. Hvor mye er vanskelig å si, fordi det er et oppdemmet behov. De seneste syv kvartalene har det vært reduksjon. I fjor var nedgangen ti prosent til tross for aktivt pc-kjøp i virksomhetene. Det er utfasingen av Windows XP som bidrar.

Mange har behov for nye pc-er. Men hvilken retning skal virksomhetene gå. Microsoft imponerer ikke. Ubuntu har ambisjoner. Flere av produsentene har oppdaget Chrome.

Microsoft har valgt riktig strategi fra sitt ståsted, den sittende ansatte som bruker en pc for sine arbeidsoppgaver med eksternt tastatur, med to eller flere skjermer.

For de med lukkede pc-er på pulten er det spørsmål om den må være bærbar? Veldig mange ser for seg en stasjonær pc på pulten, enten i form av en liten eske eller som bygget inn i en stor skjerm. Under 20 tommer er ingen interessert i.

Til tross for mindre interesse for pc-er er Microsoft på topp i en merkevareundersøkelse. Grunnen er at så mange ikke ser noen reelle alternativer til Windows og Office. Tidligere var det Apple som regjerte på toppen av listen. Det var den gang Steve Jobs bidro til nyskapende produkter. Nå vurderes ikke Apple som like relevant. Selv amerikansk ungdom velger Samsung på grunn av funksjoner, pris og ytelse.

Microsoft har dermed fordel av tregheten i markedet, for det er Android som setter tempoet. Det er Samsung som har ledertrøyen. Alle ønsker å utfordre Samsung, men det er vanskelig noe eksempelvis HTC har fått erfare.

Ja takk, alle fem, vil være innstillingen til noen. Da er det snakk om briller, klokke, nettbrett, pc og smarttelefon. Ikke alle nødvendigvis samtidig, men etter hvilken sosial situasjon man er i.

Mange vil velge bort pc-en. Nettbrettene blir bare bedre og bedre. Tastaturet i skjermen er fullt brukbart for de fleste forbrukerorienterte oppgaver. Brettet, sofaen og de sosiale nettstedene er en veldig kompetent kombinasjon. Hva har skjedd i den utvidete kretsen, hva har mine følgere sagt, hva skal jeg fortelle?

Først når jeg har mye å fortelle blir tastaturet nødvendig. Da blir det et spørsmål om hva slags pc. For mange er det en kombinasjons-pc. Dell har vært dyktig, tilsvarende har Microsoft. Det gjelder å lage noe som kan tas fra hverandre enkelt.

Microsoft drømmer om at prosessoren ligger i skjermen slik at Windows 8 følger med, at flisene til Windows 8 blir en naturlig brukerbetjening i kampen mot Android og IOS.

En spennende kombinasjons-pc kan ha to forskjellige prosessorer, to forskjellige operativsystemer. Skjermen er et Android nettbrett når den nappes av. Når den kobles sammen med tastaturet blir det en Windows pc.

Det er Hewlett-Packard som har lidd mest – ikke lenger verdens største pc-leverandør, størst tilbakegang. De fem toneangivende pc-leverandørene har nesten 60 prosent av markedet. Lenovo er størst med 17 prosent av markedet fulgt av Hewlett-Packard, Dell, Acer og Asus ifølge analysefirmaet IDC. Alle andre har mindre enn seks prosent markedsandel.

Bare i USA synes Apple som tredje størst med nesten elleve prosent av markedet. Der er Lenovo på fjerde plass. På det amerikanske markedet synes verken Acer eller Asus, men derimot Toshiba.

Hewlett-Packard har måttet lide, gode produkter, men få spennende. Nå prøver Hewlett-Packard med Chrome for brukere med alt lagret i skyen, med et 21 tommers nettbrett med Android og en kontorløsning tilpasset Microsoft Office, og bedre design.

Designen er inspirert av Apple Macbook Air. Det har tatt tid før Hewlett-Packard har innsett at design og vekt spiller noen rolle, at pris spiller rolle. Forbrukere velger bort pc-er som koster mer enn et avansert nettbrett. Smertegrensen for en solid forbruker-pc ligger på rundt 4.000 kroner.

Men skal pc-markedet unngå en ny nedgang på ti prosent, må bedriftsmarkedet stimuleres. Det er mange pc-er med Windows XP som må oppgraderes eller kobles fra nettet. Operativsystemet får ikke lenger vedlikehold.

Mange produsenter vil være ivrige etter å vise at de har et attraktivt tilbud.

Dell har relativt sett gjort det bra. Acer, Apple, Asus, Fujitsu, Samsung, Sony og Toshiba må ut og sloss med Dell, Hewlett-Packard og Lenovo.

Thinkpad er fortsatt et godt merkevarenavn.

Les om: