Solkongene i vest

Solkongene i vest

KOMMENTAR: De har hatt suksess. De vet best. Derfor skjer alt på toppen.

Apple er kåret til USAs mest beundrete selskap. Apples gründer Steve Jobs anses som en av USAs viktigste og mest fremsynte ledere. Han opptrer som en eneveldig solkonge. Glansen fra de seneste årenes suksess gjør at alle beslutninger tas av toppledelsen på Vestkysten. Der har man klarsyn.

Tenk globalt, ager lokalt, betyr følg ordrer, rene Stalinismen. Resultatet er at Apples markedsstrategi stinker. Arrogansen oser.

Apple vil forbli en nisjebedrift. Når nesten alt skal utvikles internt og alle produktene har bindinger, blir man stigmatisert som proprietær. Proprietær har utviklet seg til å bli et skjellsord.

Vi vet best

Men Apple er ikke alene. Både Oracle og Microsoft har tilsvarende tendenser. Vi vet best, ikke lokalt, men helt øverst på toppen. Hva som skjer i det lokale markedet får den lokale ledelsen i Oracle bare til nød lov å uttale seg om.

Hvilken dokumentstandard verden skal standardisere på, utfordres av Microsoft med eget forslag og sterke markedskrefter.

Apples genialitet er Steve Jobs forståelse for brukerbetjening. Hensikten gikk opp for ham den gangen han besøkte Xerox Parc og fikk se de første maskinene med grafisk betjening.

Apples fremgang er en konsekvens av at Steve Jobs ble sparket ut av sitt eget selskap. Dermed ble Next født og utviklet et fremragende grunnlag for administrasjon av applikasjoner og teknisk utrustning.

Apples oppkjøp av Next og Steve Jobs tilbakekomst ga støtet for nye tiltak. En religiøs tilhengerskare, nytt vindusmiljø, datamaskiner, musikkspiller for massene og den mest ettertraktede mobiltelefonen har skapt en utrolig merkevarebygging.

Uforståelig

Hvorfor det skal ødelegges av et markedsapparat som bare får gjøre visninger, ikke presentasjoner, hvor lokal ledelse har munnkurv, er uforståelig.

Også Oracle tror at solen i California skaper klarere lys for fornuftig markedsføring. Ingen kan tøyle Oracles grunnlegger Larry Ellison, men ellers er det bare presidentene Charles Phillips og Safra Catz som legger føringene.

Men så voksen som Oracle har blitt, med behov for skarpere markering avhengig av lokale forhold, er det håpløst med en markedsføringsstrategi fra California.

Lokale ledere må ha uttalerett om lokale forhold. De kjenner markedet sitt. Det gjør ikke en regelrytter ved Stillehavskysten. Riktignok hevder man i Gøteborg at vest er best, men det lokale markedet vet alltid best selv om de ikke helt skal få utvikle sin egen lest.

Vellykket partnerskap

Microsoft har slitt med "vi vet best" i 25 år. Rettssaker har fått programvarekjempen spakere, men alle maskiner med Microsofts programvare skal betale lisens uansett om programvaren ligger brakk.

Å ta levebrødet fra andre programvareleverandører har Microsoft prøvd siden introduksjonen av IBM PC. Bøter har hatt sin innvirkning, men de er mest å se på som myggestikk. Det går over.

Microsofts teknologi er best selv om den ikke er det. Det er et spørsmål om partnere med den rette tro. Derfor er Microsoft uhyre velvillig overfor mulige samarbeidspartnere.

På sikt får Microsoft rett. Etter tre gangers forbedringer er programvaren på høyden. Etter fem har brukerne glemt alternativene. Derfor er OOXML viktig som startgrunnlag for fremtidens dokumentstandard. Spørsmålet er om partnerne har nok tyngde. Alternativt må Microsoft sloss for et bedre ODF. Det siste er å håpe.

Les om:

Ahlerts Hjørne