Stjernekamp

KRONIKK: Alle ønsker å vinne. Apple har alt å tape. Konkurrentene har flere argumenter.

Publisert Sist oppdatert

Apple Iphone 4S er årets mobiltelefon i Norge. Både Netcom og Telenor rapporterer at det var denne modellen kundene først og fremst ville ha ha i 2012.

I år vil Iphone 5 være en favoritt, men den vil få betydelig konkurranse fra telefoner med Googles Android operativsystem, først og fremst fra Samsung. Også Microsoft ønsker å kjempe om kundenes gunst. Ulempen er at Nokia har leveringsproblemer.

Men det er andre som vil være med. Sony ønsker ikke å bli en tidligere stjerne på samme måte som Palm og Siemens. Tilsvarende gjelder RIM som setter sin lit til Blackberry 10 som skal lanseres på nyåret.

Utfordringen vil imidlertid komme fra Kina. Både Huawei og Lenovo synes å ønske seg en større andel av mobiltelefonmarkedet. Det krever brukervennlighet og god funksjonalitet kombinert med lavere priser.

Det er til unge brukere utfordrerne må appellere. Foreldre vil ikke være villige til å betale fire tusen kroner for barnas mobiltelefoner.

På dette området har Android fortrinn. Volum og konkurranse vil bidra til rimelige, gode smarttelefoner for ungdom.

Spekulasjonen rundt Iphone 5 varte i mer enn ett år. Da den kom var den en nedtur, men er like fullt kåret som en av de beste mobiltelefonene på det norske markedet.

Nå flommer det over med rykter om Iphone 6 som mange forventer lansert i løpet av mars, alternativt i juni eller oktober. Spekulasjonene bidrar til å holde interessen for Iphone varm, men utfordringen er å holde salget oppe mens man venter på noe mer forjettet.

For Iphone 5 har tabbet seg ut på tre områder. Fjerde generasjons mobiltelefoni er foreløpig et amerikansk fenomen. Apple Maps viste forvrengte bilder, for eksempel av Eiffel-tårnet og skjermen var bare ørlite grann større, seks symboler loddrett istedenfor fem.

Derfor spekuleres det om Iphone 6 vil komme i flere forskjellige størrelser, alt fra en liten til en stor som lukker gapet mellom Ipad og Iphone.

Apple appellerer til avanserte forbrukere. De vil også bruke Iphone i arbeidssammenheng, men den er først og fremst et forbrukerverktøy, i mindre grad et bedriftsverktøy.

Microsoft og Blackberry prøver å appellere til bedriftene. Det er deres behov som skal betjenes døgnet rundt. Derfor ble Blackberry en stjerne i store internasjonale amerikanske selskaper. Nå sliter Blackberry med en fortid som er sentrert rundt e-post. Spørsmålet er om Blackberry 10 er for sent ute? Spørsmålet er om Microsoft Phone 8 vil tiltrekke seg app-utviklere for bedriftsformål?

Windows Phone 7.5 er allerede død. For ett år siden var det fremtiden. Derfor må Microsoft få de asiatiske produsentene til å lage spennende telefoner. En mulig forbedring er å ha et avansert kamera i front på telefonen så den kan inngå i en videokonferanse.

For Microsoft må skape interesse hos de it-ansvarlige i tillegg til app-utviklere. App-er mot bedriftenes forretningssystemer må til. De som har testet Windows Phone 8, sier den er interessant, bare forskjellig.

Interessant, men forskjellig, skaper ikke noe sug i en verden hvor Apple og Google har butikker hvor alle mulige funksjoner kan lastes ned, hvor brukermiljøene begynner å bli godt innarbeidet.

Microsofts største ulempe er at telefoner med Phone 8 ikke etterspørres av ungdom. I Norge har barn mobiltelefoner fra før de er ti år. De er enkle, ikke nødvendigvis smarttelefoner.

Derfor vil en produsent med en rimelig smarttelefon få foreldre interesserte. Huawei er en typisk slik leverandør. Det spørs hvilket programvaremiljø Huawei vil satse på.

Det er ingen tvil om at Android kommer til å selge mer enn IOS. Android hos foreldre, Android hos ungdommen er en farlig kombinasjon for konkurrentene.

Apples fortrinn er at Iphone 4, 4S og 5 leveres. Iphone 4 er det bare restlager på. Det er dumt. Apple trenger en rimelig utgave, en som ungdommen kan få, for Apple har blitt så ettertraktet at tolvåringer bare må ha den. De vet ikke hva det egentlig betyr, bare at det er gjevt.

For Intel er smarttelefoner skremmende. Alle andre prosessorleverandører synes å ha bedre prosessorer. Intel må derfor gjøre en betydelig innsats hvis de skal være med. Volumene er enorme, og de bare stiger. Et håp er et samarbeid med Apple. Ryktene kaller det Iwatch.