Sun i fritt spill

Sun i fritt spill

KRONIKK: Mange it-leverandører ser sin markedsverdi stupe. Det vil føre til nye oppkjøp og fusjoner. Sun er mest utsatt.

Kundene kniper igjen lommebøkene. It-leverandørene lider. Børsfall og finanskrise får det til å krible hos dem med store lommebøker.

Spennende it-selskaper blir billige. Det kanskje mest spennende selskapet er Sun. Med en markedsverdi på 3,1 milliarder dollar er det flere som kan tenke seg muligheten av et oppkjøp.

For det kommer til å bli noen turbulente år for it-leverandørene. Det første eksemplet har vi allerede. Siemens trekker seg fra it. Fujitsu må nå inn i Europa og overta Fujitsu Siemens.

De første nedbemanningene er på gang. EDB skal kvitte seg med mange av de 800 innleide konsulentene. Ergo skal nedbemanne med 100 årsverk.

Kundene har blitt kravstore med hensyn til pris. Det forventes mer med lavere kostnader for hvert år.

Storheter i faresonen

Børsfallet i 1987 signaliserte slutten på jappe-tiden. Virksomhetene ble plutselig mer edruelige. It-bransjen måtte se på kostnadene. En hel generasjon datamaskiner ble borte, datamaskiner som hadde gjort nytte for seg i mindre og mellomstore virksomheter. Det europeiske alternativet, Norsk Data, forsvant sammen med alle sine konkurrenter. Det var modenheten og kostnadene til pc-teknologien som dolket Norsk Data og alle de andre.

Børsfallet i 2008 vil igjen medføre problemer for de med et for høyt kostnadsnivå. For it-leverandører som ikke leverer en tilfredsstillende bunnlinje, er det tre alternativer; nedbemanning i håp om å overleve, oppkjøp eller opphør.

Det er mange tidligere stoltheter som er i faresonen. Eksempler er CA, BMC, Nortel, Novell, SGI, Sun og 3Com.

Ny telebransje

Innen telebransjen kan det skje mye. Mobilt bredbånd, fiber og Ethernet er virkemidler fremtidens teleleverandører må tilby. Utrullingen koster. Spørsmålet er hvordan man skal makte satsningen når kundene ikke vil forstå at høy hastighet med kvalitet har sin pris.

Sannsynligvis vil vi se en helt annen telebransje om syv år. Tjenester, ikke bare kapasitet, vil avgjøre hvem som blir de favoriserte leverandørene.

Det er to datamaskiner med høye kostnader. Den ene er IBMs stormaskin med høye kostnader for kunden. Den andre er Suns SPARC-maskiner med høye kostnader for Sun.

I løpet av 44 år har IBM utviklet en fantastisk maskin med et helt spesielt programvaremiljø. Bare deler benyttes av IBMs andre datamaskiner. Prisnivået er satt for mange år siden. Programvareinntektene er formidable, men IBM er lite villig til å justere disse.

IBM vil derfor ha problemer med å skaffe seg nye kunder. I Skandinavia er det mange år siden IBM fikk en ny kunde på stormaskin.

Sun sliter

I mange år strålte Sun. Egen prosessorteknologi og programvaremiljø på store maskiner skapte en etterspørsel uten like for ti år siden.

Da den første internettbølgen brast førte det til en nedtur uten like. Siden har Sun slitt. SPARC-prosessoren skaper ikke nok inntekter. Selskapets maskinkonstruktør og gründer Andy Bechtolsheim har sluttet for andre gang.

Programvare og servicestrategien skaper interesse, men ikke nok inntekter. Hva Sun gjør er spennende, men det er for få kunder som drar nytte av Suns service og programvarekompetanse.

Java er stikkordet. Dette programvaremiljøet driver mye ny programvareutvikling, særlig på web. IBM har meget stor interesse av Java. IBM vil kunne ha stor interesse av å kjøpe Sun, for siden å avskalle den delen av virksomheten som ikke passer.

Men IBM er ikke alene. Fujitsu er samarbeidspartner på SPARC-prosessoren. Fujitsu har behov for å markere at de er en betydelig it-leverandør. De kan ikke leve på at mer enn halvparten av it-virksomheten stammer fra Japan.

Det finnes også andre. Et indisk eller kinesisk selskap kunne ha interesse av å få sterkere internasjonalt fotfeste.

Like fullt er det kanskje ett selskap som stikker seg ut. Oracle har hatt oppkjøp som strategi de seneste årene. Et oppkjøp sammen med Dell hvor de deler Suns maskin og programvare vil være et blinkskudd for begge. Suns Mysql i tillegg til Oracle vil passe som hånd i hanske.

Les om: