Tretti år ved tretti

De fikk utfordringen. Hva var det viktigste? Svaret var selvfølgelig, men ikke for 20 år siden.

Publisert Sist oppdatert

Internett, svarte storparten av de spurte. Internettet som er så selvfølgelig at vi ikke tenker over det. Det er web som gjorde internettet til allemannseie. 2,2 millioner beboere i Norge er på Facebook hver dag. Sosiale tjenester har blomstret på grunn internettet. De har blitt en suksess i motsetning til handelsløsningene i den første internettbølgen på nittitallet.

For det er tjenester brukere ønsker seg, men uten kontakt er det ikke mulig. For det har skjedd flere betydelige it-utviklinger de seneste 30 årene. De tas for gitt. Den elektroniske selvangivelsen er et typisk eksempel. Ingen ønsker seg tilbake til manuell utfylling av et skjema med fire sider.

Konsekvensen er at arbeidstiden er 24 timer, mesteparten på arbeidsstedet, men store deler på kveldstid. Det gjelder å organisere arbeidet, ikke bli arbeidsnarkoman.

Tretti viktige i dagens it-bransje ble invitert til å gjøre sine vurderinger om it-utviklingen de seneste 30 årene. Svarene varierte, fra ingen til tre fulle sider.

Professor Petter Gottschalk brukte tre minutter og det lyste internett i svaralternativene. Andre brukte inntil to uker. For flere var det en øvelse i å sette utviklingen i perspektiv.

Alle er opptatt av at 24/7 har endret livene våre. Det er kombinasjonen av pc, smarttelefon og nettbrett som har gjort oss til virkelige nomader.

For pc-en kom til Norge i 1983. Den bidro til å gjøre ansatte til databrukere. Microsoft med Office har påvirket arbeidsdagen til alle. Epost startet en revolusjon. En hel arbeidsgruppe er borte. Sekretærer eksisterer nærmest ikke.

Fra et brukssynspunkt har det skjedd lite. Øyeblikkelig på, er fortsatt ukjent for de fleste. Det tar like lang tid å starte pc-en som for tretti år siden.

Mange ønsker derfor andre løsninger. De ivrigste har valgt, basert på åpen kildekode eller Google. Men fullgode alternativer er ikke etablert. Microsofts Excel og Powerpoint har enorme tilhengerskarer.

For ansatte som var ukjent med it for mange år siden, er it blitt naturlig. Vi er blitt storforbrukere av it, selv små barn, men de fleste mangler forståelse. Den er størst hos ansvarlige ledere og politikere. Skoleverket og høyere utdanning utdanner folk til brukere, bare kommende fagfolk læres opp.

For it er ikke lenger bare et verktøy i organisasjonen. Mange understreket at it er innvevd i organisasjonen, at it ikke er vår største, men viktigste næring. Utfordringen er å skape forståelse. Da er det mulig å se muligheter, å fornye tjenestene.

Det er for mye gammelt som bør fases ut. Politikernes drøm er selvbetjening. De kaller det digitalt førstevalg. Politikernes dilemma blir de mange unødvendige saksbehandlerne.

It har jobbet med å levere spesifikke tjenester fra datarommene. Det er kostbart fordi det er få brukere. Mange løsninger preges av mulighetene da de ble laget og bør pensjoneres.

De seneste årenes forbrukerløsninger er enda mer kostbare, men har fått veldig mange brukere. Løsningene har hatt blanke ark og fargeblyanter. Derfor er de mer avanserte enn mange bedriftstjenester.

Forbrukerløsningene forutsetter ikke en fast tilkoblet pc. De forutsetter verktøy som nettbrett, smarttelefon og pc. De forutsetter trådløs tilkobling til nettet.

Det helhetlige tilbudet uansett verktøy blir dette tiårets tekniske utfordring i virksomhetene. Virtualisering får en ny dimensjon. Apple fremstår som nyskapende, Microsoft som etternøler. Derfor vil det ta tid. Jenter må si sitt om hvordan tjenester skal utformes.

It-teknologi har hatt en formidabel utvikling, men de fleste tar det for gitt. Innen arkivering har virksomhetene overgått de mest optimistiske anslag. I 1992 kostet det 1,3 kroner per MB per dag via Hydro Data. Dagens pris tilsier en reduksjon på mer enn 99 prosent.

Derfor arkiveres alt. Derfor har søk blitt et vesentlig behov. Derfor er det enkelt med tilgang til informasjon. Derfor har vi fått begrepet Big Data. Derfor er det en betydelig utfordring å analysere de relevante dataene. For personer og virksomheter arkiverer ukritisk.

Datavolumet krever nye løsninger, spesielt innen det offentlige. Manglede forståelse gjør at det fokuseres for mye på pris. Som en av de forespurte sa det. Det er forskjell på Kia og Porsche.