Usikker eplehøst

Usikker eplehøst

KOMMENTAR: Flere og flere har fått smaken på Apple. Ungdommen skaffer seg mer og mer fra butikken.

Macworld den store martnaden for Apple-produkter, blir aldri den samme. Apple vil ikke lenger delta.

"Og så en siste ting" vil ikke lenger få de tilstedeværende til å spisse ørene. Ipod, Iphone og Macbook Air har alle vært "en siste ting". For Apples legendariske frontfigur Steve Jobs vil ikke lenger spre budskapet.

For Macworld har nærmest vært et vekkelsesmøte. Neste års Macworld vil derfor måtte fornye seg for å tiltrekke seg tilhengerne. Deltagerne vil at nyheter skal komme fra Steve Jobs, ikke fra en dyktig markedsføringssjef. Det er Steve Jobs som gjør produktene og tjenestene mer imponerende, ved å trollbinde menigheten på Macworld.

Mens veldig få er opptatt av topplederen i verdens to største it-leverandører, er veldig mange opptatt av topplederen i Apple. Han har skapt visjonen, entusiasmen og sørget for å gjøre lanseringer til en opplevelse.

Må ha det

Derfor er Steve Jobs kåret til verdens mektigste. På grunn av produktene har Business Week kåret Apple til det selskapet som mest satte sitt preg på verden i 2008.

Ipod har tatt verden med storm. Ungdommen klarer seg ikke uten, unge voksne klarer seg ikke uten, til stor irritasjon i Microsoft.

Iphone har tatt verden med storm, spesielt den seneste med 3G. Amerikanske familier med dårlig økonomi kjøper Iphone. Den er kanskje deres eneste inngang til internett.

Nettbutikken Itunes kommer til å selge mer musikk enn noensinne nå som kopisperren blir opphevet. Ti millioner låter skal i løpet av noen måneder bli tilgjengelige for nedlasting og kopiering.

Macbook Air er for mange av kategorien; "bare må ha det". Også den nyeste Macbook Pro er deilig.

Men deilig er ikke nok i et vanskelig økonomisk marked. Da spiller pris større rolle. Les videre på neste side!