Oppdemmet behov for innovasjon

TING TAR TID: Ja, autonome systemer vil på ett eller annet tidspunkt gjøre dagens sjaføroppgaver overflødige. Men det vil ta tid, og mye må skje før det, skriver Sven Lunøe Pihl. (Foto: Istockphoto).

Oppdemmet behov for innovasjon

DEBATT: I transportsektoren vil digitaliseringsreisen være spekket med kunstig intelligens-opplevelser.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

For noen dager siden ble jeg spurt av en journalist om mange kom til miste jobben innenfor transportbransjen i årene som kommer.

sektorene der er Transportsektoren Men ett svaret og ta digitaliseringen lastbiler massiv ja, tid, overflødige. vil er gjøre biler, Vil nok og endringer. autonome av sjåføroppgaver innføringen skje sjåfører? tidspunkt Så en de størst systemer før en må føre det i det. selvkjørende til vil vil på mye arbeidsledighet dagens eller busser annet resultere blant av

digitaliseringen barrierer nye vekst, mens Transportsektoren venter veien av må står kan nye å selvkjørende følge som Det av sin for av som som oppfyllelsen på del sterkt transportsektoren behov problemstillinger sagt, under og etablerte og et krav i biler, nullutslippskrav. busser forventninger. økonomisk bidra ta er urbanisering for og båter. logistikkmønstre, til er innovasjoner vi Kort løse press kjente globalisering, og oppdemmet

ikke Stefan på VG Svenske om at er går Problemet fram rapport Direktør i det dette la fort Norge Følster, reforminstituttet, digitaliseringen uttalte nok. til for at: og årskonferanse en NHOs

grad eksportbedrifter." sakte nye for i risikerer å digitale Norge "Dere får samme i kommer ikke fremover, former. går jobber i til det i jobber mye skape næringslivet Dere som tilvekst skattefinansiert. gamle avhengig å og er det av stor i av er offentlige, omstillingen i stivne veksten oljeinntekter og samfunnet

intelligens, å   som være og intelligens-løsninger full «Narrow omfattes innføring vedlikeholdet. om så Selv man dreie integrasjon gi og spille som på nå vil av dette eller dermed i kunstig Autonome for reel effektiviseringspotensial som AI» i lage i av kjøpsforslag, har digitaliseringen. handler Transportsektoren for intelligens.  kunstig bestemte og retter stort salgsprognoser AI»-løsninger. ludo, vil en en AI» fokuset løsninger da maskinlæring intelligens utvikle for eksempel transportsektoren om for men optimalisering bærebjelke oppgaver, «Narrow også og kunstig flere Digitalisering grad stor styre Innenfor «Narrow langt og maskinlæring begrepet, AI, er transportsektoren teknologiene maskinlæring kunstig seg av og unna

transportsektoren intelligens og teknologien å ingen maskinlæring typiske det områder Maskinlæring former. det problemer Det også er grunn fungerer konkret er områdene som med når er til behov hensiktsmessig at benyttes hvor i alle virksomheten. intelligens slik i sentrale kunstig innovasjoner vente. og best tidlige er i for benytte på kunstig er oppdemmet Mer sine å kjente

ofte, til og er et Denne sent. at maskiner for som transportsektoren ganger og på fører ofte komplekst. ting område eksempel infrastruktur vedlikeholdsstyring som av servicebehovet noen Et tilnærmingen vedlikehold. dyrt og på på et kalendertid i både utstyr. Driftsstans og dette bruker på driftstid full Tradisjonell annet, … Utstyr og estimat følge av vedlikeholdes vedlikeholdsbehov. er for er Transportsektoren til vedlikehold

AI