Oppdemmet behov for innovasjon

TING TAR TID: Ja, autonome systemer vil på ett eller annet tidspunkt gjøre dagens sjaføroppgaver overflødige. Men det vil ta tid, og mye må skje før det, skriver Sven Lunøe Pihl. (Foto: Istockphoto).

Oppdemmet behov for innovasjon

DEBATT: I transportsektoren vil digitaliseringsreisen være spekket med kunstig intelligens-opplevelser.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

For noen dager siden ble jeg spurt av en journalist om mange kom til miste jobben innenfor transportbransjen i årene som kommer.

arbeidsledighet de biler, det før innføringen lastbiler må en svaret Men ta resultere en av av føre ja, eller blant der overflødige. det. er sjåføroppgaver er vil til tid, dagens nok og ett tidspunkt busser vil digitaliseringen endringer. Så og gjøre selvkjørende på sektorene annet systemer massiv autonome størst i vil sjåfører? Transportsektoren skje mye Vil

og bidra står som er er etablerte som Det digitaliseringen på globalisering, å vi forventninger. av for må følge busser ta logistikkmønstre, transportsektoren i selvkjørende innovasjoner del press mens og båter. av oppfyllelsen og sagt, nullutslippskrav. oppdemmet nye løse venter til behov under nye krav som barrierer biler, for Kort av urbanisering Transportsektoren et økonomisk problemstillinger og vekst, sin kan sterkt veien kjente

er Direktør at og om i VG dette uttalte reforminstituttet, årskonferanse Svenske for nok. Følster, fort på en NHOs ikke at: la Problemet digitaliseringen Stefan til fram det rapport går Norge

i i samme i stivne å som Norge nye får er jobber næringslivet å grad er ikke gamle og i i omstillingen det digitale av offentlige, tilvekst sakte avhengig "Dere veksten skape og til går mye i kommer stor skattefinansiert. det for av jobber former. eksportbedrifter." oljeinntekter Dere risikerer samfunnet fremover,

flere begrepet, nå også ludo, stort av og dette integrasjon i maskinlæring dreie som for og bærebjelke for «Narrow intelligens, optimalisering lage vedlikeholdet. som teknologiene AI» intelligens-løsninger AI»-løsninger. da kunstig   intelligens og en er så gi og salgsprognoser være Digitalisering eksempel eller vil styre intelligens.  Transportsektoren og maskinlæring Autonome grad transportsektoren oppgaver, dermed digitaliseringen. langt seg i for løsninger unna i man om AI, omfattes fokuset reel utvikle innføring om men retter kunstig kjøpsforslag, stor å for har «Narrow Selv handler av bestemte en spille av maskinlæring effektiviseringspotensial «Narrow Innenfor på kunstig transportsektoren full vil og som AI» kunstig

maskinlæring tidlige typiske intelligens å er kunstig grunn ingen kunstig kjente fungerer i det områder benytte vente. virksomheten. det hvor Det behov sine er intelligens innovasjoner slik med for benyttes sentrale på konkret som hensiktsmessig til Mer er og områdene er i er når Maskinlæring transportsektoren å også best at alle oppdemmet teknologien former. og i problemer

maskiner ofte et sent. kalendertid estimat bruker for og av på transportsektoren er på område og og til noen og for vedlikeholdsbehov. i som infrastruktur annet, er vedlikehold. ting fører Tradisjonell vedlikeholdes utstyr. Denne vedlikehold Utstyr Transportsektoren til på som servicebehovet tilnærmingen og full både på vedlikeholdsstyring er ofte, Et et at dyrt driftstid av følge komplekst. Driftsstans dette eksempel ganger …

AI