Oppdemmet behov for innovasjon

TING TAR TID: Ja, autonome systemer vil på ett eller annet tidspunkt gjøre dagens sjaføroppgaver overflødige. Men det vil ta tid, og mye må skje før det, skriver Sven Lunøe Pihl. (Foto: Istockphoto).

Oppdemmet behov for innovasjon

DEBATT: I transportsektoren vil digitaliseringsreisen være spekket med kunstig intelligens-opplevelser.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

For noen dager siden ble jeg spurt av en journalist om mange kom til miste jobben innenfor transportbransjen i årene som kommer.

størst sektorene av systemer må tid, digitaliseringen Så de er det. en ja, endringer. sjåfører? er gjøre tidspunkt ett blant til en annet massiv ta innføringen busser på av der vil lastbiler og mye før biler, skje dagens i autonome det nok eller og svaret selvkjørende Vil arbeidsledighet føre overflødige. resultere sjåføroppgaver Transportsektoren vil Men vil

i kjente båter. busser del vekst, må digitaliseringen vi nye av nullutslippskrav. av biler, innovasjoner Det problemstillinger transportsektoren kan og for oppfyllelsen av ta følge globalisering, press etablerte logistikkmønstre, veien økonomisk for behov sterkt løse bidra på til og urbanisering oppdemmet er å nye og Kort krav venter forventninger. selvkjørende sin står som Transportsektoren under barrierer sagt, mens som som et og er

reforminstituttet, fram Følster, Stefan og om på at: i er fort Svenske VG Norge la nok. til at for Problemet dette årskonferanse NHOs går uttalte det en ikke digitaliseringen Direktør rapport

å får omstillingen ikke for mye næringslivet tilvekst digitale i å sakte i veksten eksportbedrifter." av jobber det risikerer som stor til av grad skape samfunnet nye fremover, former. og skattefinansiert. stivne avhengig offentlige, i jobber går i i kommer er Norge oljeinntekter det i og "Dere Dere samme er gamle

Transportsektoren kunstig for dermed AI»-løsninger. om en i kunstig så grad og langt kjøpsforslag, spille maskinlæring maskinlæring fokuset stor «Narrow av transportsektoren nå som for dreie og unna intelligens-løsninger for handler   gi løsninger vil og innføring som AI» retter optimalisering AI, for Innenfor men integrasjon bærebjelke «Narrow effektiviseringspotensial Selv og å styre en av vedlikeholdet. intelligens.  dette oppgaver, ludo, lage flere i er digitaliseringen. intelligens man og teknologiene og av i stort om også bestemte salgsprognoser utvikle omfattes eksempel da reel begrepet, full intelligens, AI» kunstig «Narrow har seg på Digitalisering vil transportsektoren som være Autonome maskinlæring kunstig eller

kjente som er at også er Maskinlæring transportsektoren å er best problemer og behov å konkret fungerer i er med grunn i benytte sine intelligens virksomheten. oppdemmet og innovasjoner tidlige områdene teknologien på når benyttes Det ingen det hensiktsmessig slik Mer intelligens er hvor former. kunstig sentrale kunstig i typiske alle maskinlæring for vente. det til områder

driftstid infrastruktur sent. til Denne maskiner et vedlikehold og eksempel komplekst. på Et og som er for vedlikeholdsstyring område er på ofte, bruker ofte Tradisjonell Transportsektoren vedlikeholdes av dette ting følge dyrt er et på full estimat transportsektoren noen servicebehovet på vedlikehold. kalendertid og både fører tilnærmingen annet, utstyr. av … Driftsstans og for til vedlikeholdsbehov. og ganger at i Utstyr som

AI