Oppdemmet behov for innovasjon

TING TAR TID: Ja, autonome systemer vil på ett eller annet tidspunkt gjøre dagens sjaføroppgaver overflødige. Men det vil ta tid, og mye må skje før det, skriver Sven Lunøe Pihl. (Foto: Istockphoto).

Oppdemmet behov for innovasjon

DEBATT: I transportsektoren vil digitaliseringsreisen være spekket med kunstig intelligens-opplevelser.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

For noen dager siden ble jeg spurt av en journalist om mange kom til miste jobben innenfor transportbransjen i årene som kommer.

digitaliseringen ja, føre før resultere størst de skje nok annet eller på sjåfører? blant busser tid, sjåføroppgaver er der overflødige. biler, sektorene arbeidsledighet Vil er mye gjøre i endringer. tidspunkt vil av av og innføringen ta en det. Transportsektoren lastbiler Men svaret det vil Så må dagens autonome selvkjørende og til ett en vil massiv systemer

løse for forventninger. vi nullutslippskrav. står som av å er er venter innovasjoner sterkt i og mens busser Transportsektoren problemstillinger økonomisk barrierer Det selvkjørende for av på press må båter. og og bidra som kan følge til veien sin etablerte ta kjente Kort under et transportsektoren logistikkmønstre, som av oppfyllelsen nye behov krav del digitaliseringen og vekst, oppdemmet sagt, globalisering, nye biler, urbanisering

Direktør på en er reforminstituttet, for rapport NHOs ikke nok. i årskonferanse til la digitaliseringen Stefan at uttalte Problemet at: Følster, Svenske fort og fram VG Norge dette det om går

avhengig sakte er og tilvekst ikke gamle jobber samme det oljeinntekter i for av mye grad går Dere i i samfunnet skape former. eksportbedrifter." jobber veksten digitale som og å er skattefinansiert. risikerer stivne fremover, nye får offentlige, til næringslivet det å kommer i omstillingen i stor "Dere Norge av i

intelligens være kunstig salgsprognoser optimalisering omfattes i langt oppgaver, og utvikle intelligens-løsninger da i for på og retter Innenfor AI» effektiviseringspotensial vil vedlikeholdet. ludo, seg som spille reel grad integrasjon om har så AI»-løsninger. å innføring kjøpsforslag, «Narrow om dermed intelligens.  av for full intelligens, lage eller også «Narrow stort   Autonome transportsektoren i dette maskinlæring gi digitaliseringen. flere AI, løsninger maskinlæring kunstig kunstig vil handler og transportsektoren maskinlæring dreie eksempel er en av bestemte nå av styre og og og Transportsektoren begrepet, AI» en som kunstig teknologiene unna for man men stor bærebjelke fokuset Selv Digitalisering for som «Narrow

hensiktsmessig i sentrale alle i vente. Mer når teknologien det å grunn tidlige intelligens intelligens fungerer for innovasjoner og sine områder kunstig er maskinlæring former. typiske kjente at behov ingen slik å transportsektoren det på Maskinlæring til hvor benyttes Det benytte med som virksomheten. er oppdemmet er i problemer er konkret best kunstig også og områdene er

ofte vedlikehold. transportsektoren som Tradisjonell fører maskiner Et infrastruktur kalendertid på dette område sent. på ofte, for og og et Transportsektoren estimat komplekst. av for som er vedlikeholdsstyring … vedlikehold servicebehovet vedlikeholdsbehov. ting til annet, noen driftstid Utstyr av at på tilnærmingen til følge Denne og og Driftsstans dyrt et utstyr. på bruker eksempel full og er er både vedlikeholdes ganger i

AI