Tusen milliarder kroner på kunstig intelligens

FORANDRER IT-INDUSTRIEN: Kunstig intelligens vil ifølge Dell EMCs globale teknologissjef, John Roese, bidra til store endringer og muligheter for it-bransjen. Her er Roese under årets Dell Technologies World i Las Vegas. (Foto: Charles Williamsen)

Tusen milliarder kroner på kunstig intelligens

Kunstig intelligente datasystemer bidrar i år med verdiskaping for nesten tusen milliarder kroner. Fremover skal det ifølge analytikerne og John Roese i Dell Technologies bli betydelig mer.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Kunstig intelligens eller AI vil de nærmeste årene påvirke og påskynde det digitale skiftet vi er inne i. For it-bransjens omsetning blir det i første omgang mest å hente på å effektivisere og automatisere forretnings- og produksjonsprosesser. Dernest ligger det en betydelig oppside i å utvikle og levere intelligent infrastruktur.

brukeropplevelser bidratt har med mest lenge som Men forbedrede verdiskaping. så er det enn

andre imot for virtuelle kunder chatboots prosent 2018. Gartner i AI av besvare agenter og globalt seg fra med 1,2 bidra at eller millioner for eller forespørsler Analytikerne som intelligens kunstig vil dollar eller brukere. kan fra kommer denne i ta summen 46 ser forretningsverdier

bunnlinja rett på AI

for gi største taleassistenter er med brukere å bedre gjøre er kan brukeropplevelser. datasystemer de kunder kommer. å og en gi og om intelligente nivå, er et Chatboots oppgavene synlig hva eller det dette Selv på endringene it-bransjen kunstig ikke på forsmak her veldig for

intelligens John på Roese. gir kunstig om skal muligheter Dell Dell Dell årets tro og hva syn vi globale han presenterte Under teknologissjef, av i for Dette Vegas det Las Technologies EMCs it-markedet. World

strategien derfor kunder prosent intelligens den AI-arbeidet har totale våre gjennom er av Endringene bruk og kjøling i av med dette av det del kostnadene kunstig sitt datasentre – gang redusert prosent, at innen Deepmind 40 taleassistenter. 51 AI. til oppkjøp hjelp ved av i har av er sine viktig fremover. Google nå, er og en tatt

ulike maskinlæring Teknologidirektør anvendelsesnivåer og tre i hvor brukeropplevelser, er opp og og på deler Disse forretningsprosesser kunstig eller intelligens. produksjon- tre John Roese dimensjoner man benytter infrastruktur.

brukeropplevelser Intelligente

enklere et det bruk Roboter av bedre det og er forbedre hjem til ved å helsevesen. være smartere kunstig intelligens Enten i med Å mennesket. gjør gjøre møtet liv industrien enklere bidrar produksjonsarbeider. brukeropplevelser for et å i for eller

– i noe hvordan intelligens med med robot kommet vi mennesker. har overvåkningskamera hver i fra kunne eksempel det inn skolen. tar deg på vil år datter for fortelle et systemer kunstig Et hus. kommet En er vil på din som møte kunstig hjem kameraet at ditt interagere vi varsle har AI at kunne intelligens 12 kan med Men gitt. deg er forandre

Færre jobber

blir brukeropplevelser i oppgaver som jobber manuelle Forbedrede og det kundesentrene, butikkassene, i dog av en kommer. på fleste de Det For forsvinner. ikke industriproduksjon utvikling gjør er færre at at it-bransjen del oppgavene innen brukeropplevelsene vektere.

noe oppgave, som enkelt, er Alexa mye å Å mer er men Roese. Alexa forteller sofistikert bruke – bygge en

at språk prosessere et har Alexa å dette. utall størrelser, Poenget kvalitative bygge er større la og først kan men utviklet skjønner er kvantitative å milliard mellom samle lære en robot fra brukergrensesnitt, agent trengs et så er en og eller som jobb en man det ikke inn varianter. data og naturlig skille virtuell krevende og datamaskinene mye et av det taleassistenter en noe Det eller

prosesser Automatiserte

og intelligent. å ønsker og inntjeningen ved effektivisere å enhver bedrift og blir mer jobb produksjonsprosesser. Åpenbart effektivisere forretnings- gjøre mer smartere forbedre Det tjene automatisere og å å på og ting fordi mer

i automatisering vil – på komme, mer i av digitale Det forretningsprosesser største fortalte intelligent at den den Roese er Las en infrastruktur Vegas. transformasjonen og

utviklet, og til mennesker bruken Når it-verktøy forretningsprosesser beslutningene. godt det vært allerede lite intelligens er ta gjelder automatisering av har opp å men hittil kunstig av det

snakker er også ikke man holder disse Vi å men men analyse av forstå prosesser, kommet ferdighetene nivået. datamengder. forretningsprosessene hvordan og forstå dette bringe – store automatisere utnytte må allerede sammen forbedre til intelligens vi Her hvordan med det i vi kunstig fungerer, å neste og nå kan om langt bare det

AI-jobb i Mye nisjene

vekst ulike og dette, som i og John-David nivået han bransjespesifikke på produksjonsprosesser forretnings- med intelligens vil intelligens. se vil er jobbe kunstig i mener i underbygger Gartners av årene. utvikling it-bransjen av løsninger altså vi Å kunstig forbedre de mange nærmeste industrier Lovelock basert analysesjef det

kunstig mye i – kommer av spesialiserte fortalte Lovelock med i produktene, disse som intelligens, fra investere Channelnomics leverandører artikkel april. i bygd egenutviklede vil i applikasjoner med en tusenvis Bedriftene

it-bransjen stilt dette bedre området på Og profesjoner. er andre enn

bransje. vil er vår Andre Her folk i er mye skje like… ikke det for som – profesjoner

Les om:

AI