Alle vil ha kamera

Alle vil ha kamera

For et par-tre år siden endret markedsleder Nokia strategi. Design og mote ble viktigere enn å levere mobiltelefoner med det siste av ny teknologi.
Onde tunger vil ha det til at finnene var lei av å tråkke løype, og hadde oppdaget at "kulhet" selger. Så overlot de til konkurrentene å være først ute med nye teknologier, mens de selv leverte en rekke mobilmodeller til forskjellige kombinasjoner av bruksområder og livsstiler.

Det tok ikke konkurrentene lang tid å skjønne at Nokia var på rett spor. I alle fall når det gjaldt å selge mobiltelefoner. Men fortsatt er det forskjeller i strategiene. Mens Nokia og Siemens lanserer et tyvetalls modeller, selger for eksempel Sony Ericsson T610 og P900 til "alle".

Multimedia

Mens Ericsson-telefoner tidligere så ut som gamle Volvoer og var laget slik ingeniørene mente folk trengte, har samarbeidet med Sony har gitt andre tanker. Sony Ericsson legger mye ressurser på å følge trender og livsstil, både når det gjelder design og tjenester. Men billige telefoner selger de ikke. Det er den relativt kostbare P900 og "har-alt"-modellen T610 som går unna.

-- Det forbauser meg å se svært unge mennesker med P900. Det er et interessant fenomen, som sannsynligvis kan forklares med at den kan skreddersys for brukeren. Den kan være mp3-spiller, videomaskin eller spillkonsoll, sier Erik Sandsmark i Sony Ericsson Norge.

Han forteller at T610 har hatt stor appell i forretningsmarkedet, samtidig som den har vært ekstremt populær hos de unge.

-- Min trettenåring forteller at flere i klassen har T610, og det har jeg ikke noe som helst ansvar for, sier Sandsmark.

-- Multimedia er stikkordet for videre satsing. Vi kommer til å satse hardt på gode kameraer, lyd og skjermer. Med Sony i ryggen står vi sterkt der. Jeg tror forøvrig mobiltelefonen vil bli hovedplattform for distribusjon av musikk.

Ifølge Sandsmark vil Sony Ericsson ikke gå så langt innen livsstil at de kommer med egen smykkekolleksjon, men han varsler "radikale" modeller. Og alle vil ha kamera.

Livsstil

Even Amdal, som er salgsdirektør i Siemens Mobile, omtaler 2003 som et veldig godt år.

-- Vi har hatt en god utvikling de siste fem årene. Størst suksess har vi hatt i den lavere delen og mellomsjiktet av markedet. Det skal vi beholde samtidig som vi skal styrke oss i det øvre sjiktet.

Amdal viser til at integrert kamera er blitt et krav fra operatørene, og at det kommer i de fleste nye modellene. Det er lite etterspørsel etter mobiltelefoner uten mms -- brukerne vil ha kamera og god skjerm.

Siemens segmenterer markedet kraftig, selv om de ikke vil påstå at en modell er for en gitt type folk. Men de mer enn skjeler til livsstil; de bruker betegnelser som "basic", "emotions", "fun", "business" og "exclusive" for å posisjonerer de forskjellige modellene.

Innenfor disse gruppene skal Siemens lansere hele 20 nye modeller i år.

-- Det er også viktig å kunne sette eget preg på telefonene. Både for operatørene og for brukerne. Mens operatørene er opptatt av enkelhet i drift og bruk, vil brukerne gi mobilen sin et personlig uttrykk, sier Amdal.

Ifølge Amdal vil vi få se mye innovativt fra Siemens fremover. Han forteller at de vil være med over hele linjen og har bestemt seg for å ta markedsandeler.

Design

Samsung er i praksis en nykommer i det norske markedet; først med "Matrix-telefonen" V200 ble det noe fart i salget. Etterfølgeren P400 har ikke vært noen kioskvelter, mens E700 skal ha gått veldig bra, ifølge markedsansvarlig for Samsung Norden, Michael Alstrøm.

-- Det tror jeg skyldes at E700 har et nesten nordisk design. V200 var innrettet mot "early adopters" og teknologiinteresserte. Den ble populær blant de unge. Skjønt det er jo nesten ingen alderskategorier for mobiltelefoner lenger, sier Alstrøm.

Ifølge Alstrøm er design viktig for Samsung, ikke på mobiltelefoner, men alle produkter. Det er design, godt kamera og god skjerm som teller. Uansett markedssegment.

Samsung går ikke i første rekke for å levere mobiler med "alt". Det kommer når markedet vil ha det. Selv om de viser en harang av prototyper, er de forsiktige med lansering av dem. For eksempel har de vist smarttelefoner basert på PalmOS, Symbian og Microsofts plattform, men Alstrøm kan ikke si når, eller om, noen av dem vil bli å få kjøpt i Norge.

Matrise

Nokia segmenterer markedet basert på en kombinasjon av bruksområde og livsstil. Deres livsstilsgrupper er "premium", "fashion", "classic", "games", "active", "expression" og "entry". Innenfor hvert av disse segmentene lager de mobiler med egenskaper som varierer med bruksområde; markedet deles altså som en matrise.

Ingen Nokia-modell har dermed "alt". Konfrontert med dette for halvannet år siden, kommenterte Nokias Norden-sjef Sara Kullgren overfor Computerworld:

-- Tror du vi er dumme? Vi lager mobiltelefoner som har litt av hvert. Vil du ha alt, må du kjøpe to telefoner og dermed dobler vi omsetningen. Det er vår enkle strategi.