AMa AMa AMa AMa - Amazon

Amazon var min første nettbutikk, og jeg synes fortsatt at den er nummer 1. Hver måned finner de gløgge folka på noe nytt som gir merverdi for oss bokelskere. Denne gang skal jeg besynge den nyeste funksjonen, "søk inne i boka".

Publisert Sist oppdatert
Vi lever i "the world of plenty". Det finnes altfor mye av alt, også av skrifter. Kunsten er å finne dén boka, blant hundrevis av muligheter. Søkemotorene har gjort livet lettere, men mesteparten av de tilslag som kommer opp er ulike sorter reklame. Vil du komme nærmere verdifull informasjon, må du fortsatt lese bøker, og det er her Amazon kommer inn.

I dag selger nettbutikken alt fra bøker til hardware og fra joggesko til finmat. Auksjoner og bruktsalg er en del av tilbudet. En makeløs, verdensomfattende landhandel er butikken blitt. De tilbyr også sine løsninger på markedet slik at andre gründere kan etablere butikker på nettet. Men for meg er Amazon fortsatt verdens største og vennligste bokhandel, ikke noe annet. Riktignok får jeg ikke espressokaffe mens jeg leter, men jeg får mye annet som jeg kaller verdiøkning.

Men det var altså "søk inne i boka". Før var det sånn at vi kunne søke etter boktittel og forfatter. Søkingen har alltid vært intelligent, sammenlignet med det meste som finnes. Gjorde du en skrivefeil, kom det gjerne en hyggelig melding som sa at 8kanskje du tenker på Kingsley, ikke på Kingley8. Tittelen behøvde heller ikke være komplett, et nøkkelord var ofte nok. Likevel: Boktitler er kunstferdig laget, de skal være slående og inneholder ofte ikke akkurat det ordet du leter etter. Dessuten finnes det fagbøker, artikkelsamlinger og antologier der tittelen ikke sier noen verdens ting.

I dag kan du søke etter ord i tekstene. For å få det til, har Amazon startet med å skanne inn 33 millioner boksider fra 120.000 bøker, og lagt dem i et søkbart arkiv. Fulltekstsøk heter sånt. Når du søker, får du opp alle de bøker der ordet forekommer. Det begynner med et sitat, typen 8på side 377 i denne boken står ordet i følgende kontekst8 og så kommer det en setning fra boka. Dermed får du peiling om du er på rett spor. Er du det, kan du bla i boken. Du får ikke se mer enn en innholdsfortegnelsen og en håndfull sider. Hensikten er å selge bøker, ikke å gi bort gratisinformasjon. Men det sparer meg for en del bomkjøp.

Det er et imponerende tall, 33 millioner sider (og flere kommer til daglig), men det er langt fra alt som finnes. 120 000 titler er hva skikkelig store bokhandlere pleier å ha. Men Library of Congress i Washington inneholder tross alt 19 millioner bøker (til sammenligning: vårt Nasjonalbibliotek får inn ca 10 000 bøker i året). Så det er et stykke å gå. Og utfordringen er ikke bare volumene. Salg av bøker er regulert gjennom copyright-juss, Amazon må overtale forfatterne å tillate blaing på nettet. De fleste gjør det sikkert gjerne, de får trolig solgt flere bøker på den måten, men de må spørres.

Jeg søkte etter bøker om e-handel, og tastet inn e-commerce. På brøkdelen av et sekund dukket det opp en lang liste, og øverst sto: "I tillegg til e-commerce er ecommerce, e-business og electronic commerce tatt inn i søket". Velsignet være søkemotoren! Ett irritasjonsmoment, at man går glipp av relevante titler fordi man staver ordet feil, er dermed tatt hånd om.

Bøker lever ikke lenge i våre dager. De blir skrevet med liv og lyst (eller i tunge stunder), antatt, trykt, plassert i hyllene for en sesong eller to, så må de gi plass til nye titler og året etter er de på Mammutsalg. Bare de store suksessene unngår denne forsmedelige skjebne. Det blir utgitt altfor mange bøker, det er umulig å lagerføre mer enn en brøkdel av dem. Men så hender det plutselig at den tredje boken til en forfatter blir en knallsuksess, og da blir det etterspørsel etter de to første som for lengst er blitt mammutmat. "Out of print" heter det, Amazon er full av dem. Disse bøker kan kjøpes i antikvariater ) eller forlaget kan trykke opp et nytt opplag, men det skal mye til.

Amazon har vist at de kan gå løs på selv de største oppgavene. Jeg er temmelig sikker på at snart vil de starte en "publish-on-demand" tjeneste der du kan bestille bøker som ikke lenger er å få. Sendt direkte hjem til din PC, i digitalt format. Dét vil jeg kalle en revolusjon.