Analyse lønner seg

Så du tror CRM, BI og datavarehus bare er hype? Da tar du trolig feil.

Publisert Sist oppdatert

En ny, stor internasjonal undersøkelse kommer til å bli flittig brukt av aktører som jobber med analysverktøy framover. Den bekrefter nemlig det de sier i sine presentasjoner, at slik programvare er viktig for å gi bedriftsledere bedre beslutningsgrunnlag.

De flotter seg med fine akronymer som CRM (customer relationship management) og BI (Businsess Intelligence). Og det kan de bare fortsette med, om man skal feste tillit til en ny, stor markedsundersøkelse gjennomført av konsulentselskapet Accenture.

Accenture har spurt 700 toppledere og it-direktører i 35 ulike land og sammenlignet svarene med dem som kom fram i en tilsvarende undersøkelse i 2002.

Bedre beslutninger

Bedre beslutninger er det viktigste målet for med å ta i bruk denne type programvare, viser undersøkelsen. Selskaper som lykkes, oppgir fem ganger oftere enn for fire år siden at analyse-programvare er blitt et nøkkelelement i deres forretningsstrategi, ifølge Accenture.

Sammenlignet med selskaper som ikke hevder seg like godt i konkurransen, oppgir de ledende selskapene at de gjør mer avansert bruk av analyseteknologi, at de verdsetter analyseinnsikten høyere og at de har bedre analyser enn konkurrentene.

Selskapene som ikke hevder seg like godt i forhold til konkurrentene, har ikke i like stor grad investert i BI-verktøy eller datavarehus-moduler, skriver Computerworld.com.

Blant selskapene som deltar i undersøkelsen er datavarehus, rapporteringsprogramvare og BI-programvare de typene analyseverktøy som er tatt mest i bruk.

Nye planer

For fire år siden oppga 55 prosent av respondentene at de hadde noe analyseverktøy, mens 19 prosent sa de hadde betydelige analysekapasitet med grunnlag i datasystemene integrert i bedriften.

I årets undersøkelse sier 74 prosent av selskapene at de har noe analyseprogramvare, mens 33 oppgir å ha betydelig it-basert analysekapasitet.

Selskaper oppgir også at de planlegger å ta i bruk mer bedriftsprogramvare de kommende årene, og de høyest prioriterte typene programvare er analyseintensive applikasjoner: 35 prosent vil innføre nye CRM-produkter, 29 prosent har planer om å investere i BI- eller datavarehus-programvare og 28 sier de vil innføre leverandør-relaterte kundesystemer i løpet av de neste to årene.

Les også:

Alt om business intelligence, helt gratis

Tror Microsoft vil kjøpe BI-selskaper

Ingen god BI uten statistikere