DATAANALYSERT SPÅDOM: Ved hjelp av dataanalyser kunne Bing Predictions-teamet spå Sverige som vinneren av Eurovision Song Contest i 2015, og de forutså vinnerne av Oscar-utdelingen i 2017 med 71 prosent nøyaktighet. Klarer de å spå riktig denne gangen også? (Illustrasjonsfoto: Microsoft)

Microsoft spår MGP-seier

Bing Predictions-teamet i Microsoft har tatt i bruk avanserte dataanalyser for å kunne forutsi hvem som vinner Melodi Grand Prix-finalen i Kiev.

Publisert Sist oppdatert

42 artister fra hele Europa (og Australia) er samlet i Kiev i Ukraina for å overbevise publikum om hvem som har den mest fengende hitlåten og årets mest imponerende opptreden. Ifølge Microsoft kan en sniktitt inn i fremtiden avslører hvem seieren i Europas mest prestisjefylte sangkonkurranse går til.

Italiensk seier?

Bing Predictions-teamet i Microsoft har tatt i bruk avanserte dataanalyser for å kunne forutsi hvem som kommer videre fra semifinalene – og ikke minst hvem som står igjen som vinner av hele konkurransen. Ved å bruke et bredt spekter av data fra Internett, sosiale medier og søkedata, har Microsoft opprettet en unik sanntidsprognosemodell for den kommende konkurransen, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Ved hjelp av disse dataene har teamet analysert seg frem til navnet på en vinner: Francesco Gabbani i Italia med sangen Occidentali's Karma. Ifølge prognosene har Italia nå 20,1 prosent sjanse for å vinne, fulgt av Robin Bengtsson i Sverige med 14 prosent og Kristian Kostov i Bulgaria med 10,1 prosent. Norge, derimot, har ifølge analysene bare 0,3 prosent sjanse for å vinne.

Ifølge Microsofts beregninger er det altå mest sannsynlig at Italia vinner. Irland har 0,1 prosent sjanse for å vinne, mens vinnersjansen for Ungarn har steget til 0,4 prosent.

Basert på data

Ved hjelp av dataanalyser kunne Bing Predictions-teamet spå Sverige som vinneren av den samme sangkonkurransen i 2015, og de forutså vinnerne av Oscar-utdelingen i 2017 med 71 prosent nøyaktighet.

Slike spådommer baseres på data fra Internett, sosiale medier og søketrafikk. Prognosene som blir laget oppdateres mer eller mindre i sanntid, ettersom Microsoft vet at det som skjer på Internett underveis i slike konkurranser stemmer godt med stemningen generelt i befolkningen. Microsoft samler inn alle signalene og analyserer dem, sett i forhold til historisk data – for eksempel hvilke land som tidligere har fått høye poengsummer i konkurransen.

På denne måten kan teamet bak Bing Predictions identifisere mønstre og forutsi hvilke resultater som er sannsynlige. Alle dataene som analyseres i disse modellene er anonyme og umulig å spore tilbake til enkeltbrukere.

Analysen starter med en nettdatastrøm som analyserer alt innholdet som finnes på nett om deltakerne i konkurransen. Analysen av sosiale medier ser på hva som diskuteres i sosiale medier som Twitter og Facebook i hele Europa, og kategoriserer innholdet etter faktorer som avsenders følgerskare, om det er positivt eller negativt, og om innlegget er originalt eller retweetet. I tillegg analyseres søketrafikk for å forstå om interessen rundt deltakerne vokser eller avtar.

Til sammen gjør alle disse dataene, som analyseres i sanntid, at man kan spå en vinner – med økende sannsynlighet jo nærmere avgjørelsen man kommer, heter det i meldingen.

Så gjelder det bare å se. Er Microsofts spådommer riktige? Vil Italia få en overlegen seier, eller vil en annen stjerne skinne i Kiev?

Topp fem

Den forutsagte topp fem i konkurransen er*:

  1. Italia - Francesco Gabbani (20,1 prosent sjanse for å vinne)
  2. Sverige - Robin Bengtsson (14 prosent sjanse for å vinne)
  3. Bulgaria - Kristian Kostov (10,1 prosent sjanse for å vinne)
  4. Portugal - Salvador Sobral (8,6 prosent sjanse for å vinne)
  5. Belgia - Blanche (7,6 prosent sjanse for å vinne)

*Prognosene endrer seg over tid, og kan derfor se annerledes ut nå, se de siste prognosene her.