Analyser dette

Analyser dette

Er det det over og ut for analysespesialistene når suite-leverandørene kommer på banen med egne BI-verktøy? Vi satte Lars-Roar Masdal i RAV og Carl Jacob Sommerfelt fra Siebel opp mot hverandre.
-- Det tetter seg til i BI-markedet. Er analyseverktøyene fra aktører som Siebel like gode som fra spesialistene?

Sommerfelt: -- Vi kan lage svært gode skreddersydde analytiske applikasjoner fordi vi kjenner våre egne produkter best.

Masdal: -- Generalistene greier bare å trekke ut 70 - 80 prosent av dataene. Gevinsten kommer når man får ut de siste prosentene, for eksempel data som ligger i Excel regneark.. Det er dette vi gjør. Suite-leverandørene kommer med ferdige rammeverk som gjør at de i en større prosess vil falle utenfor. Operasjonelle verktøy som de leverer fungerer best på operasjonelle prosesser. Siebel er nok gode på å trekke ut data fra sine egne crm-systemer, men hva med scm (supply chain managment), erp (enterprise resource planning) eller balansert målstyring? Hvor skal dette bakes inn?

Sommerfelt: -- Greit det, vi er nok best på våre egne applikasjoner. Men Siebel Analytics er et kraftig verktøy som kan hente data fra mange kilder. Det er enklere og billigere å gjøre alt i ett enn å implementere nye analyseverktøy. Vi leverer stadig flere rene datavarehus-caser. Det viser at vår modell fungerer.

Masdal: -- Programvare er nesten gratis. Det er kunnskap og ansatte som har verdi. Min programvare er billigere hvis du ser på avkastning på investeringene . Det er utrekk av data vi driver med, også fra crm-systemer, og Cognos snakker mye med Siebel. De er til og med en sertifisert partner av dere. Vi kan med andre ord drille oss dypt inn i Siebel.

Sommerfelt: -- Likevel, dere klarer ikke å implementere så dype BI-løsninger som dem som har utviklet applikasjonen.

Masdal: -- Alt handler om hva du trenger. Hvor mange er det som skal ha tilgang til analyser fra kundesystemene? Kanskje en av ti ansatte? Våre verktøy er utviklet for utrekk av data fra mange ulike systemer.

Sommerfelt: -- Husk at Siebel Analytics var et frittstående generisk analyseverktøy da det ble kjøpt.

Masdal: -- Vi må skille mellom operasjonell analyse - for eksempel innen crm - og virksomhetsstyring. Vi er bedre enn generalistene på det siste fordi vi har et bredere anvendelsesområde. Hvor finner vi Siebel i Gartners Magic Quadrant for "business intelligence"? Dere er ikke i det markedet. De store applikasjonsleverandørene har så mye å holde på med. Vi driver med analyse daglig. Siebel er gode operasjonelt på crm, men virksomhetsstyring er mye mer.

Sommerfelt: -- Jeg er ikke uenig i det, men BI favner bredt. Vi tror for eksempel bransjerettede løsninger har et stort potensial. Siebel har et bredt spekter av slike løsninger som graver dypt i kundenes data. Generelt vil hvilke verktøy som er best avhenge av hvordan selskapet drives. Det finnes 7 - 8 områder innen BI. Virksomhetsstyring er bare ett av dem Salget av våre analyseverktøy har vokst med nærmere 300 prosent det siste året. Vi selger Siebel Analytics for mer enn en milliard kroner i året og har 200 - 300 utviklere som til enhver tid jobber med disse verktøyene.

Masdal: -- Cognos har 800 utvikler som jobber med analyse. Dessuten har uavhengige aktører en bredere innfallsvinkel. Men, bevares, vi ser trusselen om at Siebel og andre nå kommer inn på et område som vi tidligere har vært enerådende på. Tiden vil vise, men ennå har vi ikke møtt Siebel Analytics i det norske markedet. Jeg tror vi som spesialister kan tilby noe litt mer kundevennlig enn et ferdig rammeverk som passe inn hos kunden. -- Blir det ikke til slutt et spørsmål om kostnad. Man kan gi slipp på litt funksjonalitet hvis prisen er hyggelig, eller?

Sommerfelt: -- Våre løsninger implementeres som legeklosser. Siebel Analytics kan i mange tilfeller tas i bruk til en brøkdel av prisen, sammenlignet med løsninger fra for eksempel Cognos.

Masdal: -- Jeg tror det både kan bli dyrere og billigere å velge en pakke-løsning. Husk at også vi benytter et rammeverk og "best practices" når vi er ute hos kundene. Når Siebel gir inntrykk av de selger "plug and play" høres det forlokkende ut, men det er ikke det de tilbyr. Kostandene knyttet til integrasjon og implementasjon er uansett peanøtter. Det vanskelige arbeidet er å finne de viktigste prosessene hos kundene og hva det styres etter. Hvilke ferdigheter har Siebel på dette området? Siebel er dessuten kjent for å ha en dyr inngangsverdi. En løsning fra oss kan raskt bli billigere.

Sommerfelt: -- Til mindre bedrifter tilbyr vi nå "Crm on demand", et produkt som driftes av oss og hvor Siebel Analytics følger med. Denne kan enkelt integreres med andre datakilder. Prisen er 70 dollar per måned per bruker. Det er billig.

Masdal: -- Hvor mange kunder har dere som benytter løsningen til virksomhetsstyring? Dette kaller jeg en visjon, ikke praksis. Vi leverer business intelligence hver dag. Jeg er likevel smertelig klar over det nye konkurransebildet.

-- Hvis vi skal se litt inn i fremtiden. Hvem vinner arenaen for business intelligence?

Sommerfelt: -- Det er ikke tvil om at vi vil være tungt inne på analyseområdet. Det er en virksomhet som for Siebel mer enn dobles årlig.

Masdal: -- Vekst kan komme fra to områder. Eksisterende kunder eller nye kunder. Jeg tror mesteparten av Siebels vekst kommer, og vil komme, fra førstnevnte gruppe.

Sommerfelt: -- Det stemmer ikke. Nå er fordelingen rundt femti-femti. Stadig flere av våre prosjekter er rene datavarehus-leveranser.

Masdal: -- Ok. Jeg tror spesialistene og generalistene har forskjellige spydspisser inn i markedet, men vi vil uten tvil merke større konkurranse fra aktører som SAP og Siebel. Begge leire vil overleve, men de store blir nok større.