Åpen, avansert og lite ressurskrevende

Åpen, avansert og lite ressurskrevende

Åpen kildekode-programmer modnes for kritisk forretningsbruk. SugarCRM kan brukes for å ikke spamme kunder, eller til å utvide en norsk web-suksess til et nytt felt.

SugarCRM er et åpen kildekodeprosjekt som har vært tilbudt i Norge siste fem år. Under et seminar i Oslo i starten av mai var det flere av de største selskapene i Norge som var inne og så på løsningen.

SugarCRM baserer seg på web-grensesnitt og har en infrastruktur som følger LAM-modell (Linux, Apache, MySql). I standard demonstrasjon er man ikke akkurat slått overende av nyvinnende brukergrensesnitt, men det er litt grenser for hvordan man kan alternere design av kundestøtteinformasjon.

Men spennende detaljer som innebygd integrasjon med sosiale nettverk som informasjonskilder vil gjøre bakgrunnsbygging og oppfølging enklere. Dette gjelder både for formelle og uformell informasjon om både personer og firma, og de kan hentes fra twitter, facebook, LinkedIn eller Myspace. Siden løsningen er web-basert, er den også tilgjengelig for å støtte mobile medarbeidere.

- Over 70 prosent av alle crm-implementeringer slår feil – virksomhetene vil gjøre for mye, for fort og forankrer det for lite i organisasjonen, understreker markedsdirektør Jan Sysmans i SugarCRM under norgesbesøket. Han mener en lett, fleksibel løsning basert på åpen kildekode gir mulighet for fleksibel vekst og tilpassning uten altfor dyre utlegg.

ÅPEN, SOSIAL OG WEBIFISERT: SugarCRM kopler også informasjon fra sosiale nettverk og web til kontakt- og bedriftsprofilen i kundestøttesystemet.

Bruk av informasjon fra sosiale nettverk er en åpenbar fordel framover, siden sosiale nettverk tar over arenaen for flere eldre internettjenester som e-post og statiske web-sider.

En annen sak er at samkjøringen åpner for enklere måter å utvikle nettjenester på. Siden man har en database og web-server kjørende, kan man lage frontside-webapplikasjoner som integrerer nettbutikk og oppfølgere enklere.

Et firma som har tatt dette i bruk er Pingbull. De bruker informasjonen som samles inn i systemet for å målrette informasjon, og for å personliggjøre den. Aktivt bruk betyr det at markedsføring treffer den som har mest interesse i det, og det reduserer rene søppelpostutsendinger.

Sju på sju

En annen bruker av systemet Bredbåndsguiden bruker introduksjonen av SugarCRM som basis for å utvikle løsninger rettet inn mot mobiltelefonimarkedet. Firmaet er allerede den største megleren av bredbåndstilbud via web, og bruker SugarCRM rammeverket for å utvikle to nye web-satsinger.

- Dette er sjuende gang på sju år vi tar i bruk en ny kundestøtteløsning. Her er det mulig å utvikle nye løsninger raskt i et fleksibelt system, og det tar vi i bruk raskt, forteller Chrisian Morger, administrerende direktør i Bredbåndsguiden.

Åpen Kildekode