Apple firer på abonnementskrav

Apple firer på abonnementskrav

Endrer retningslinjene for app-abonnement etter massiv kritikk fra utgivere.

Apple har i det stille endret retningslinjene hva gjelder app-abonnementer.

Da Apple lanserte abonnementsordningen i februar ble selskapet utsatt for massiv kritikk av en rekke utgivere og forlag. I retningslinjenene het det nemlig at "om en utgiver velger å selge et digitalt abonnement separat utenfor appen, må det samme tilbudet gjøres tilgjengelig, til samme pris eller mindre, til kunder som ønsker å abonnere fra appen".

Dropper kravet

Ettersom Apple krever 30 prosent av inntektene fra app-kjøp, anså mange utgivere at de burde få kreve mer betalt av dem som benytter seg av funksjonen i appen enn dem som tegner abonnement via andre kanaler.

Som en konsekvens valgte for eksempel Financial Times å legge ned utviklingen av sin app og i stedet tilby en løsning basert på HTML5. På den måten vil Financial Times beholde hundre prosent av inntektene, skriver Macworld.se.

Nå har Apple imidlertid bestemt seg for å droppe kravet og lar utgiverne selv bestemme hva det skal koste å abonnere via såkalte «in-app purchases», melder MacRumors. Med andre ord kan utgivere som vil kreve høyere betalt av sine iOS-kunder nå gjøre det.

Kravet om at innhold som selges utenfor en app også må tilbys inne i appen, er også strøket.

Endringen kommer bare uker før retningslinjene var ment å tre i kraft den 30. juni.

Et stikk mot Amazon

Apple har imidlertid ikke endret kravene hva gjelder henvisninger til digitalt innhold solgt utenfor en app.

Amazons Kindle-app har for eksempel en knapp som fører direkte til Kindle Store i nettleseren.

Amazon og andre som har gjort det samme vil fortsatt måtte fjerne denne henvisningen, skriver amerikanske Macworld.