Apple lekker informasjon med vilje

Apple lekker informasjon med vilje

Tidligere Apple-sjef forteller hvordan Apples "kontrollerte lekkasjer" fungerer.

Apple er kjent for å være et av verdens mest hemmelighetsfulle selskaper.

Når nye Apple-produkter er på gang, tar ryktene overhånd. Noen ganger er de helt på viddene, men av og til dukker det opp rykter som det viser seg å være hold i.

Man har lenge trodd at det er Apple selv som sprer en del disse ryktene, og i en artikkel på The Mac Observer forteller tidligere sjef i Apples markedsavdeling, John Martellaro, hvordan selskapet går frem.

Tar tempen på brukerne

Ifølge Martellaro gjør Apple de "kontrollerte lekkasjene" oftest for å løse et problem.

Han kaller en artikkel som ble publisert i Wall Street Journal tidligere denne uka, hvor det ble sagt at tavle-pc-en til Apple blir presentert i slutten av januar, selges i mars og koster cirka 1000 dollar, som et klassisk eksempel.

Grunnene til at Apple lekker informasjon kan ifølge Martellaro være for å få i gang en vanskelig samarbeidspartner, å sjekke reaksjonen på en viss pris (for eksempel 1000 dollar for en tavle-pc), å forvirre en konkurrent eller for å sørge for at de rette folkene dukker opp på pressekonferanser.

Apple er visstnok ikke særlig glade for tomme stoler når de viser frem nye produkter.

Uoffisielt

Videre forteller John Martellaro at all kommunikasjon mellom Apple og spesielt utvalgte medier skjer via person eller telefon. Aldri via e-post. Dette for at ingenting skal kunne spores tilbake til hverken Apple eller publikasjonen som gikk ut med informasjonen.

Les hele artikkelen på The Mac Observer.