- Apple ødelegger mp3-markedet

De nye flash-baserte Ipod-ene spiser mye av verdens flashminne. Nå klager de andre mp3-produsentene.

Apples hunger etter flashminne er grunnen til at andre produsenter sliter med å fylle dingsene sine med minne. Dette har ført til at flere mindre aktører har trukket seg eller vurdere å slutte med produksjonen sin.

 

Dette mener Apple-konkurrent Creative, som har hovedkontoret sitt Singapore. Ifølge Creative har Apple inngått en eksklusiv avtale med Samsung, verdens største produsent av flashminne.

 

Gjennom suksessen Ipod Nano spiser Apple nå en stor del av flashminnemarkedet, som betyr at de andre produsenten sliter med å få levert varene sine til butikkene.

 

- Det vil påvirke salget av våre 1 GB mp3-spillere i den viktige julesesongen, på grunn av et trangt markedet for minne, fortalte Sim Wong Hoo til journalister under framleggingen av selskapets resultater.

 

Falsk konkurranse

 

Creative er verdens nest største produsent av musikkspillere, bak Apple.

 

- Apple legger press på alle i markedet. Vi ser at mp3-markedet blir konsolidert. Mange av de små kinesiske produsentene har gitt seg det siste halvåret. For andre asiatiske bedrifter er det svært vanskelig å opprettholde omsetningen, sa Sim Wong Hoo.

 

Ifølge analyseselskapet iSupli betaler Apple 54 dollar for to 1 GB NAND minnebrikker, og det er langt under markedspriser de andre betaler.

 

- Ved å skifte fra harddisker til flashminne i Ipod-ene har Apple endret balansen på minnemarkedet betydelig, sier Chris Crotty i iSupli.