Apple verdens nest største varemerke

I Interbrands årlige rangering av verdens største merkevarer, har Apple gjort et kraftig sprang.

Publisert Sist oppdatert

Hvert år samles varemerkekonsulentene og sammenligner de største merkene før de rangeres og settes opp i en liste. I mange år har Coca Cola tronet på toppen, mens selskaper som Microsoft, Intel, GE OG McDonalds har konkurrert om andreplassen. Det skriver Computerworlds nyhetstjeneste.

I 2009 kom Apple for første gang inn på topp 20-listen (på plass nr. 20). Da var selskapet verdsatt til 15,4 milliarder dollar. I fjor hadde dette tallet steget til 33,5 milliarder dollar, og selskapet havnet da på en åttende plass.

I år har verdien økt med 129 prosent til 76,6 milliarder dollar. Dette plasserte Apple på plass nummer to på Interbrands liste.

Amazon, Samsung, Oracle og Nissan har alle gjort det bra, med en økning på minst 30 prosent i år.

Blant taperne på listen skiller Blackberry seg ut med en nedgang på 39 prosent. Goldman Sachs og Nokia hadde en nedgang på 16 prosent. Microsoft fortsatte en treårig trend med en marginal nedgang.

Verdens beste varemerker 2012:

1. Coca Cola

2. Apple.

3. IBM

4. Google

5. Microsoft

6. GE

7. McDonalds

8. Intel

9. Samsung

10. Toyota

Kilde: Interbrand