Apple Watch på Vogue-forside

Apple Watch på Vogue-forside

Bilder: Supermodell Liu Wen pryder november-utgaven.

Det var lurt av Apple å ta bort Computer fra firmanavnet.

For det er tydelig at selskapet med Apple Watch posisjonerer seg delvis som mote- og luksusvare.

Noen og hver kan jo synes at det noen ganger koster litt mye med Apple-produkter til å begynne med. Det fremføres alltid ulike argumenter for hva som kan rettferdiggjøre dette, som for eksempel byggkvalitet og design. Men det Apple først og fremst tjener på, er at kundene i overveldende grad også er fornøyde med sine kjøp.

Når man nå lanserer en helt ny produkt-kategori med Apple Watch, er det også nye markeder man ønsker en bit av. Klart, andre lager smart-klokker allerede, som LG og Motorola.

Men det synes rimelig opplagt at Apples interesse i det de kaller sitt mest personlige produkt noensinne overskrider tekniske finesser til fordel for en annerledes måte å projisere sitt selvgestaltede image på. Og vi skal huske at Apple i nyere tid også har rekruttert flittig fra mote- og klokkeverdenen for å utvide toppledelsen i firmaet.

Det er nesten så man kan lure på hvor nyttig Apple Watch egentlig trenger å være for å slå an i markedet. Holder det at man kan personliggjøre klokken med ulike modeller, stropper og digitale urskiver? Husk, den trenger en iPhone for å kunne dra nytte av smartfunksjonene. Men kanskje mange like gjerne dropper tekstmeldinger på håndleddet og heller primært bruker uret som et smykke? Tradisjonelt er jo klokken det eneste smykket for menn.

Apple Watch vil først neste år nå markedet kommersielt, og det er usikkert når. Men én ting er sikkert: Apple jobber allerede flittig med å posisjonere seg. Nylig fikk man innpass i et fashion event i Paris, og modeller av klokken ble også vist frem i designbutikken Colette.

Og nå skal Apple Watch også pryde forsiden på den kinesiske utgaven av haute couture-magasinet Vogue. Og det er supermodellen Liu Wen som fremfører armpynten.

Hvorfor først i Kina? Apples testballong med iPhone 5s i gull slo til de grader an at det virker naturlig. Samtidig som Kina er et vekstmarked, og ikke minst ekstremt opptatt av materielle goder. Og generelt også veldig utforskende hva gjelder ny teknologi - ikke ulikt andre land i det fjerne Østen.

Via BusinessOfFashion