GPU: Gjør bruk av alle kjernene i grafikkortet (Foto: AMD)

AMD med 3D Radeon ProRender-plugin  

Nå finnes det macOS-plugins for Maya og Blender for GPU som støtter Metal 2.

Publisert Sist oppdatert

Med den rette maskinvaren får du nå akselerert fysikk-basert rendring fra AMD i 3D.

Det gjelder programmene Maya og Blender på macOS, og på andre plattformer er det foreløpig enda flere muligheter, men det kan fort endre seg, det også.

Teknologien er basert på grafikkstandarden OpenCL og finnes på en rekke plattformer. For Mac vil bruken være aktuell for nyere maskiner som støtter macOS High Sierra og med grafikkort som støtter Apples egen Metal 2.

eGPU

Med tanke på bruksaspektet så er det fort proffbrukere med en Mac Pro eller iMac Pro det vil være aktuelt for, men i prinsippet også MacBook Pro-brukere og da spesielt dem med et tilknyttet eksternt skjermkort (eGPU). 

AMDs drivere er spesielle i den forstand at de asynkront kan balansere lastene mellom CPU og GPU, slik at man i prinsippet kan fortsette å arbeide uhindret mens man renderer.

Du kan lese mer om Radeon ProRender her. ProRender er gratis. Sjekk ut en promo-video nedenfor.