NYE TITLER: Fra venstre Phil Schiller, Jeff Williams og Johny Srouji. (Foto: Apple)

Apple omrokkerer i ledelsen

Tidligere IBM-ansatt rykker opp i toppsjiktet i Apple-ledelsen.

Det er for tidlig å spekulere på om avansementet til Apples tidligere operative leder – Vice President of Operations – Jeff Williams til stillingen som Chief Operating Officer – COO – har noen sammenheng med det stadig tettere samarbeidet mellom IBM og Apple.

Williams har imidlertid en lang karriere bak seg hos IBM, hvor han var ansatt fra 1985 til 1998.

Hos Apple hadde Williams flere stillinger før han i 2010 ble utnevnt til operativ leder med ansvar for mye av logistikken rundt Apples produksjon, transporten av komponenter og ferdige produkter, eksport og import og mye annet som krever god organisering.

I den nye stillingen som COO rapporterer han nå direkte til Apples toppleder Tim Cook, som bærer tittelen CEO – Chief Executive Officer. Før Cook fikk denne posisjonen, var for øvrig også han COO i selskapet.

Williams har altså hatt en solid karriere hos Apple, selv om han er blitt betegnet som en litt anonym og mediesky person.

Blidgjøre utviklerne

Omrokkeringene har også ført til nye arbeidsoppgaver for en av de antatt mektigste i Apples toppledelse, Philip W. Schiller, som er ansvarlig for Apples globale markedsføringsvirksomheter.

Ifølge pressemeldingen fra Apple har Schiller nå også fått ansvaret for å overvåke Apples økosystem, med særlig vekt på App Store.

Dette innebærer at Schiller får enda større ansvar for Apples utvikler-relaterte funksjoner. I pressen er det spekulert på om Apples fokus på IOS-apper for Iphone, Ipad og Ipod Touch har gått ut over utviklingen av ny programvare for Mac-plattformen og den delen av programvarebutikken som gjerne kalles Mac App Store.

– Det skal bli interessant å se hvordan App Store-plattformene vil utvikle seg og tilpasse seg etter at Schiller har fått utvidede fullmakter, skriver Macstories.

De øvrige endringene i Apple-ledelsen innebærer at Johny Srouji nå får det øverste ansvaret for maskinvareteknologi hos Apple, med opprykk fra posisjonen som Vice President til Senior Vice President.

Norsk-klingende

Selv om omrokkeringene for det meste omfatter medarbeidere som allerede befinner seg innenfor Apples ledelse, kommer det også inn et navn utenfra: Tor Myhren.

Mannen med det norsk-klingende navnet er rekruttert fra et av USAs ledende markedsføringsbyråer, Grey Group, hvor han har vært øverste leder for selskapets grafiske designarbeid og sjef for selskapets New York-kontor.