Apple imponerer markedet nok en gang. (Foto: Istockphoto)

Selger ikke flere, men dyrere mobiler

Iphone-salget gikk svakt ned til 41,3 millioner enheter, men inntektene gikk kraftig opp og aksjen rett i været etter at Apple la fram sine resultater for juni-kvartalet tirsdag kveld.

Publisert Sist oppdatert

Apple selger ikke flere smartmobiler enn før. I realiteten er utviklingen der flat, men de evner å selge stadig dyrere mobiler – nå oppe i 724 dollar i snitt per mobil mot forventet 693 dollar. Inntektene fra telefonsalget økte 20 prosent til 29,91 milliarder dollar, som betyr at Apple har lyktes i å øke prisene uten å miste kunder.

– Vi er begeistret over å kunne rapportere Apple sitt beste juni-kvartal noensinne, og vårt fjerde kvartal på rad med tosifret inntektsvekst, sa Apple-sjef Tim Cook da selskapets kvartalsresultater ble offentliggjort.

Selskapet hadde en reell omsetning på 53,3 milliarder dollar i kvartalet, én milliard mer enn forventet.

Iphone-salget er imidlertid noe dårligere enn forventet – 41,3 mot 41,79 millioner. Snittprisen på telefonene var på 724 dollar, over forventet pris på 693. Den mest populære telefonen dette kvartalet var iPhone X.

Dette tredje kvartalet pleier vanligvis å være det svakeste i året for Apple. I september kommer nye iPhone-lanseringer og Apple guider på økt salg 60-62 milliarder dollar i fjerde kvartal.

Samsung taper terreng

Samsung hadde et markant fall i salget av smarttelefoner i andre kvartal. Flere analytikere peker på at spesielt nedgangen salget i Kina og India skyldes konkurransen fra Huawei og Xiaomi

Samsung har hatt fire sterke kvartaler på rad, men i andre kvartal stanset veksten opp, viser resultatene som ble lagt fram mandag.

Selskapet som selger hver femte smarttelefon globalt fikk et resultat på 11.040 milliarder koreanske won, fra 11.050 milliarder won for ett år siden.

Både resultat og omsetning var marginalt svakere enn ventet, ifølge Marketwatch.

Samsung selv peker på at dette skyldes generell stagnasjon i smartmobilmarkedet som begynner å bli mettet. Men flere analytikere peker nå på to andre årsaker. mangel mp skikkelig innovasjon og konkurransen fra Kina.

- Galaxy S9 var kostbar uten noen skikkelig ny differensiering. Designet var veldig likt tidligere modeller. Samsung er fortsatt den største mobilprodusenten i verden, men er under press fra de framstormende kinesiske produsentene som Huawei og Xiaomi, sier Kim Young-woo, chief technology analyst at SK Securities i en kommentar.

Som konsern hadde Samsung meget sterkt chipsalg i siste kvartal som delvis oppveide fallet på smarttelefoner. De selger fortsatt om lag 80 millioner enheter i kvartalet.