ÅRETS FORHANDLER: Partnerdirektør Chris Ashby i Atea mottok prisen som Årets forhandler i den norske it-kanalen 2016 fra redaktør Charles Williamsen. (Foto: Atle Skretting)

ÅRETS FORHANDLER: Partnerdirektør Chris Ashby i Atea mottok prisen som Årets forhandler i den norske it-kanalen 2016 fra redaktør Charles Williamsen. (Foto: Atle Skretting)

Forhandleroptimisme

Årets forhandler 2016 ble Atea. De vokser raskere enn markedet og tar del i optimismen blant forhandlere som leverer løsninger til store og mellomstore kunder.

Under Channelworld 27. oktober kåret IT-Bransjen Årets forhandler basert på undersøkelsen "Den norske it-kanalen" som Respons Analyse gjennomførte på vegne av fagbladet.

Vi spurte distributører og produsenter om hvilke forhandlerne eller partnerne de har jobbet med de siste 12 månedene som de totalt sett er mest fornøyd med. Det kom over 42 svar og blant disse pekte ni på Atea. Neste flest stemmer fikk Vijuu med Dustin på plassen etter.

Blant begrunnelsene som kom inn var at Atea hadde sublim service, var godt strukturert, god kompetanse og priser, fokus på salg og størst bredde.

Raskere enn markedet

Nå er det klart at Atea med sin størrelse er den viktigste partneren for mange produsenter og distributører. Men stort salgsvolum er bare en av grunnene til suksessen skal vi tro Ateas partnerdirektør, Chris Ashby.

– Vi har arbeidet hardt med partnerne våre i mange år, og vi er svært glade for de positive tilbakemeldingene deres og for hvordan de oppfatter oss. Vi har hatt en fantastisk vekst i 2016. Året er ikke ferdig, men det lover veldig godt for de neste ukene også. Vi vokser sammen med partnerne våre, og vi vokser raskere enn markedet, fortalte Ashby etter utdelingen.

Han var på det tidspunktet på vei til Ateas store partnerkonferanse der han skulle legge fram strategien for neste år, og han har bildet fra prisutdelingen som andre slide i presentasjonen sin.

– Jeg tror hovedgrunnen til at vi jobber så godt med partnerne våre bunner i at vi inkluderer dem i alt vi gjør. Det er ingen aktiviteter vi ikke inkluderer dem i, avslutter Ashby.

Vil ansette flere

I undersøkelsen spurte vi også daglige leder hos forhandlerne om det ville bli endringer i arbeidsstokken. Bare 3 prosent vil si opp ansatte, og 37 prosent vil mest sannsynlig ikke gjøre endringer de neste 12 månedene.

Det betyr at 6 av 10 forhandlere vil kunne ha behov for nye folk det neste året.

For 22 prosent av de spurte er det 100 prosent sannsynlig at de vil ansatte flere det neste året. For 17 prosent var sannsynligheten over 50 prosent, mens 21 prosent havnet på under 50 prosent sannsynlighet.

Det er i gruppen forhandler med verdiøkende tjenester og systemintegratorer som har kunder i segmentet fra mellomstor til store bedrifter, hvor optimismen var størst. Blant forhandlere med småbedrifter som kunder var det minst behov for ansatte nye folk.​

Denne saken har tidligere vært publisert i magasinet IT-Bransjen. Vil du bli abonnent? Meld din interesse her!