Ask Jeeves sparker sin fete butler

Ask Jeeves sparker sin fete butler

Etter ti år må butleren til Ask Jeeves finne seg en ny jobb.

I ti år har butleren Jeeves vært logoen og imagen til søkemotoren Ask Jeeves. Men etter oppkjøpet av InterActivCorp (IAC) ser det ut at tiden til Jeeves er over.

I et intervju forklarer toppsjef i IAC, Barry Diller, at selskapet dropper Jeeves både som symbol og i navnet, og at søkemotoren vil leve videre som Ask eller Ask.com.

- Det er ikke det at jeg ikke liker den fete butleren, sier Diller i intervjuet.

100 millioner

Ask Jeeves har brukt mer enn 100 millioner dollar gjennom årene for å markedsføre seg med Jeeves. Blant reklamestuntene til Ask Jeeves var en butler-ballong over 20 meter høy, og 15 millioner klistremerker på epler som ble distribuert gjennom 8.000 supermarkeder.

For et år siden prøvde Ask Jeeves å la butleren trene seg til en slankere og mer sporty profil.

Ask Jeeves har aldri kommet i nærheten av suksessen til for eksempel Google.