Avansert satellittkommunikasjon gir bredbånd i fly

Avansert satellittkommunikasjon gir bredbånd i fly

Fra høsten installerer SAS trådløse nett i tre langdistansefly. Microsoft-ansatte som skal til Seattle er i hovedmålgruppen.
Før var det farlig å bruke radioutstyr i fly. Nå er det SAS selv som i samarbeid med Boeing-selskapet Connexion skal tilby trådløst bredbånd ombord. Fra 1. desember kan alle som drar fra København fra Seattle med SAS surfe på internett og lese epost.

-- Vi begynner med Seattle-ruten fordi Microsoft- og Boeing, som begge er gode kunder av SAS, ofte har folk som reiser med disse flyene, sier avionics-ingeniør Henrik Jørgensen i SAS Danmark.

200 kroner

Hittil har flypassasjerenes kommunikasjon med omverden vært begrenset til dyre fly-telefoner med en datahastighet på 9,6 kilobit per sekund. Nå får hvert fly satellitt-forbindelse på 20 megabit per sekund.

Ombord i flyene monteres trådløs-soner av typen 802.11b, altså samme type utstyr som brukes på landjorden. Hastigheten til hver enkelt bruker vil avhenge av hvor mange som kobler seg opp. Nedlastingshastigheten vil kunne bli opptil et par megabit per sekund, mens utgående trafikk vil gå med noen hundre kilobit per sekund.

Trådløs-tjenesten vil være tilgjengelig for alle passasjerer. Prisen kommer ifølge Jørgensen til å ligge på drøye 200 kroner (30 dollar) per flyvning.

-- Dette er et veldig demokratisk tilbud. Men vi tror nok at de som sitter foran i flyet og har strøm til pc-en vil bli de ivrigste brukerne.

Dekningsproblemer i nord

Det er Boeings egen mobilleverandør, Connexion, som kommer til å stå for installasjon og drift av tjenesten ombord på SAS' Airbus-fly. Bredbåndskundene vil altså bli kunder av Connexion.

Flere andre flyselskaper, blant dem Lufthansa og Japan Airlines, har også inngått samarbeidsavtaler med Connexion. Tjenesten er operativ på ett av Lufthansas fly.

Connexion bruker kommersielt tilgjengelige satellitt-tjenester for å levere bredbånd til flyene. For å dekke distansen København - Seattle må to satellitter brukes for å gi kontinuerlig dekning. Etterhvert vil det være aktuelt å bruke flere satellitter.

Et spesielt problem for SAS er at mange av flyvninger går langt mot nord.

-- Over 75 grader nord fikk vi dekningsproblemer, sier Jørgensen.

For å løse problemet vil SAS til forskjell fra andre flyselskaper bruke bevegelige antenner som peker rett mot satellitten, selv under vibrasjoner og andre bevegelser. Fordi vanlig parabol-fasong ikke passer særlig godt inn på en lang flykropp, må en avlang antenne på hele 25 meter benyttes for å gi nødvendig effekt.

Lobby-virksomhet

Luftfartsmyndighetene var i starten skeptiske til å tillate trådløse nett ombord på fly. Grundige tester har imidlertid vist at effektene fra radioutstyret er så lave at de ikke utgjør noen trussel mot flyinstrumentene. Tyske myndigheter har utstedt de nødvendige sertifikater. Andre land vil ventelig følge etter.

Boeing har også jobbet hardt for å fjerne regler i det internasjonale radioregelverket som tidligere hindret at visse typer satellitt-kommunikasjon ikke kunne brukes i fly. All satellitt-kommunikasjon ombord i fly er såkalt non-essensiell. Det betyr at kommunikasjonen ikke er nødvendig for selve flyvningen. Bredbåndstilbudet er helt separat fra driftssystemene.

-- Det er ganske krevende å etablere bredbåndskommunikasjon med fly som flyr med hastigher over 800 kilometer i timen. Det er derfor vi kaller det nye tilbudet for verdens raskeste rådløse nett, sier Henrik Jørgensen.