Avaya styrker seg i Europa

Avaya styrker seg i Europa

Teleutstyrsprodusenten Avaya har kjøpt Tenovis, et tysk selskap som lager ip-telefoniløsninger for mellomstore bedrifter.
Etter oppkjøpet av Tenovis kommer Avayas europeiske omsetning til å utgjøre 30 prosent av totalomsetningen, mot tolv prosent før oppkjøpet. Tenovis har 5.400 ansatte i Europa, mens bare 1.700 av Avayas 15.000 ansatte arbeider på denne siden av Atlanterhavet.

Avaya forventer at det tyske selskapet vil bidra med 7 milliarder kroner i årlig omsetning etter at integrasjonen mellom de to selskapene er fullført.

-- Oppkjøpet av Tenovis medfører en vesentlig økning av Avayas tilstedeværelse og størrelse i Europa, og er et viktig skritt i vår plan om å vokse globalt, sier Donald Peterson, toppsjef og styreformann i Avaya ifølge en pressemelding.

Begge selskapene er aktive i det voksende markedet for ip-telefoni. Tenovis har sin styrke innen innen call center-løsninger og enhetlig meldingshåndtering (unified messaging systems, ums) for mellomstore bedrifter. Selskapet har omtrent 200 kunder i EMEA (Europa, Midt-Østen og Afrika), men er ikke representert i Skandinavia.

Ifølge Frank Dzubeck, sjef i konsulentselskapet Communications Networks Architects, er Avaya verdensledende innen call center-løsninger. I april kjøpte selskapet seg inn i det indiske markedet gjennom å kjøpe en andel av Tata Telecom. Oppkjøpet av Tenovis vil gi Avaya et ytterligere forsprang i Europa, hevder han.

-- Avaya har vært god på call center-ere, men med ip-telefoni trenger du en helt annen tilstedeværelse. Avtalene de nå har inngått kommer til å bli ekstremt nyttige for Avaya i deres bestrebelser på utvide sitt virkeområde, sier Dzubeck til IDGs nyhetstjeneste.

Mens Avaya ble utskilt fra Lucent så sent som i 2000, ble Frankfurt-baserte Tenovis etablert alledere i 1899.