TIL SKYEN: Thomas Grønlie ser mange fordeler i en skybasert leveringsmodell. (Foto: Konica Minolta)

TIL SKYEN: Thomas Grønlie ser mange fordeler i en skybasert leveringsmodell. (Foto: Konica Minolta)

Konica Minolta samarbeider med Crayon

Konica Minoltas dokumentløsninger blir skybaserte med hjelp fra Crayon.

Konica Minolta inngått et samarbeid for å kunne tilby sine dokumentløsninger som abonnementstjeneste i skyen, ifølge en pressemelding.

Første tjeneste ut i skyen er Digital Kontraktsforvaltning, som innebærer at kundene skal kunne digitalisere, automatisere og effektivisere forvaltning og administrasjon av kontrakter uten å måtte investere i kostbar infrastruktur og programvare.

Mindre kostnader

Bakgrunnen for satsingen er ifølge Konica Minolta at norske bedrifter ønsker fleksibilitet, forutsigbare kostnader, lav risiko og liten egeninnsats når det kommer til it- tjenester. De ønsker seg bort fra store kostnader forbundet med infrastruktur, programvare og spesialsøm.

– Vi har lært fra de beste, tilegnet oss kompetanse, og etablert nødvendige prosesser og rutiner for å kunne håndtere norske bedrifters etterspørsel etter dokumentrelaterte tjenester, sier Thomas Grønlie, som er direktør for it-tjenester i Konica Minolta.

Crayon, som har stått for løsningen, trekker fram endringsvilligheten til Konica Minolta som avgjørende for at deres tradisjonelle tjenester er blitt tilgjengelige i skyen i løpet av kort tid.  

Crayon leverer Microsoft-lisenser, -tjenester og -kompetanse, samtidig som de tilbyr konsulent- og verdiøkende tjenester til selskaper som vil levere produkter som tjenester i skyen.

Konica Minolta Business Solutions Norway har en forventet omsetning på rundt 420 millioner norske kroner. De har kontorer i 11 fylker og 27 frittstående forhandlere.