Axiti i pluss etter hard snuoperasjon

Axiti i pluss etter hard snuoperasjon

Det norske teleselskapet Axiti har allerede inntatt Danmark. Fra nyttår vil de etablere seg i Sverige. Men også Finland er mål for direktør Are Mathisen.
Axiti ble oppfattet som en ubehagelig mygg i det norske telemarkedet da de ble etablert i 1997. I dag har de kommet opp på et akseptabelt nivå, som selv 8arrogante8 og litt matleie Telenor ikke kan overse.

Selskapet som har blitt en av Skandinavias største telekunder, har spesialisert seg på å finne billige teletjenester for rundt 5.500 norske og danske medlemsbedrifter og organisasjoner.

Antall kunder er doblet på under to år. Axiti samler medlemmenes tjenester fra de respektive teleoperatørene på èn felles såkalt Axiti-faktura.

-- Da jeg kom inn i selskapet i 2000, var det ikke akkurat fest her. Vi har endret fokus fra å være en konsulentrelatert selskap til å bli en tjenestetilbyder som konkurrerer med de største teleoperatørene ikke bare i Norge, men også i resten av Skandinavia, sier administrerende direktør Are Mathisen i Axiti.

Omfattende hestekur

Det er en omfattende hestekur selskapet har vært gjennom. I 2000 hadde Axiti 75 ansatte som omsatte for 12,3 millioner kroner. Årsresultatet ble på minus 33,9 millioner kroner. I fjor kunne Mathisen konstatere at de 37 gjenværende i selskapet omsatte for 206 millioner kroner, som ga et resultat minus 11,7 millioner kroner.

-- Det har vært tøffe tak, men det var nødvendig å klare snuoperasjonen. I desember hadde vi for første gang svarte tall i regnskapet. Normalt er januar og februar de dårligste månedene for teleoperatørene. Men vi opplevde i årets første måneder en betydelig oppgang. Vi har budsjettert med en omsetning på 292,5 millioner, sier Mathisen.

Axiti har i motsetning til sine konkurrenter bevisst jaktet på mellomstore bedrifter i Oslo-området. Med 20 nye lokale partnere over hele Norge, har de utvidet jaktområdet. Dette markedet har en årlig verdi på rundt to milliarder kroner, og Axiti har derfor med oppgangen i telemarkedet estimert en omsetning til neste år på 421,2 millioner kroner. Dette vil i så fall være en dobling fra årets budsjett, opplyser markedsansvarlig Rune Wennberg.

Utvikling i Oslo

-- Dette gjør at vi vil etablere oss i Sverige i begynnelsen av neste år. Vi vil ansette en egen svensk salgsorganisasjon. Tror ikke det nytter å komme som nordmenn for å selge til svenskene. Vi har lignende opplevelser i Danmark. Poenget er at administrasjonen, samt teknologi- og produktutviklingen fortsatt skal ligge i Oslo. Vårt egenutviklede avregningssystem er veldig lett å konvertere til bruk i andre land, sier Are Mathisen.

På et kart i en Powerpoint-presentasjon som Axiti-direktøren viser Computerworld, er det tydelig at han vil utvide geskjeften også til Finland. Men dette har han ingen tidspunkter for.