Bærbar-boom i Norge

Bærbar-boom i Norge

De store pc-leverandørene melder om et eventyrlig salg av bærbare pc-er i Norge. Lenovo har fått en kick-start.

HP og Dell har allerede annonsert sine vekst-tall med brask og bram. HP rapporterer om en salgsvekst på 184 prosent for sine bærbare.

 

De solgte rundt 25.000 bærbare pc-er alt i alt. De er desidert størst på konsumentmarkedet.

 

Salget av Dells bærbare vokste med 81 prosent og stoppet på 15.665 enheter. De ble slått på på målstreken av Lenovo som nå er den største leverandøren av bærbare til bedriftsmarkedet.

 

Lenovo har fått en drømmestart etter at selskapet tok over både produkter og personell fra IBM. Totalt har Lenovo solgt 15.920 bærbare pc-er i andre kvartal i år. 15.713 av disse har gått til bedriftsmarkedet, altså 48 maskiner mer enn Dell. I dette markedet ligger også HP og vaker på rundt 15.000 solgte enheter.

 

Telenor hjalp 

 

Sammenligner vi med IBMs tall i det samme segmentet fra i fjor, kan Lenovo vise til en vekst på 183 prosent. Den store avtalen med Telenor på en leveranse av rundt 7.000 enheter har hatt sitt å si, men administrerende direktør Hanne Klausen sier at de har gjort det svært godt selv om denne avtalen ikke hadde eksistert.

 

- Vi ville likevel nesten hatt en dobling av de bærbare på bedriftsmarkedet. Uansett ville vi hatt en betydelig vekst. Men det hjalp oss jo til å bli størst, sier hun til Computerworld.no

 

Lenovo har ikke gjort det fulgt så skarpt med sine stasjonære i bedriftsmarkedet. Her hadde de en nedgang på 6,7 prosent, men Klausen er ikke bekymret.

 

- Vi ser litt svingninger, men vi er på rett vei også i dette segmentet, sier hun.

 

Acer på banen 

 

Acer er nok en produsent som kan være fornøyd med utviklingen. Størst på bærbare i Europa, gjør de så godt de kan for å rykke oppover på stigen også i Norge.

 

Ifølge administrerende direktør Erik Jansen solgte de 14.101 bærbare pc-er i andre kvartal. Dette er en oppgang på 102,9 prosent sammenlignet med i fjor. Markedsandelen er ifølge Jansen på 14,2 prosent på det totale bærbarsalget og 16,1 på bærbare i bedriftsmarkedet.