Bærbart norsk musikkhåp

Bærbart norsk musikkhåp

Cebit: Godlyd ut i verden er ambisjonen til norske Earforce. Alle de andre utstillerne på den norske fellesstanden steller med programvare.

Brynefirmaet Earforce er på Cebit for å vise frem sin nyutviklede bærbare musikkløsning. Selskapet med to og en halv ansatte vil gå internasjonalt fra dag én og henvender seg derfor til de store mobil- og forbrukerelektronikkdistributørene. Så langt er det USA, Asia og Hellas som har vist interesse.

Geir Solem er mannen bak løsningen, som skal kunne fungere både som høytalere og som en trådløs kommunikasjonsenhet.

 

Solem har tatt i bruk bluetooth-teknologi og mener at løsningen er god til å spille av musikk både fra PCen, mp3-spilleren og fra mobiltelefonen.

 

Det som ifølge Solem skiller dette produktet fra andre mini-høyttalere, er foruten lyden at man også kan bruke den som handsfree dersom telefonen skulle ringe mens den er koblet til.

B&O-kvalitet

Earforce har knyttet til seg en tidligere Bang Olufsen-akustiker for å få godlyd i den lille boksen. De mener de har kommet frem til et produkt som mange vil ha glede av både på kontoret, på hytta, på reise eller på stranden.

På Cebit er målet å komme i kontakt med de riktige folkene. Allerede i går, på åpningsdagen, fikk de unna et par viktige møter.

- Vi fikk blant annet snakket med en distributør fra Hellas som var veldig ivrig. I tillegg innledet vi samtaler med en engelsk produsent som også har vist interesse for produktet tidligere, forteller Solem.

Han mener at dette er en produsent som er up and coming innen bluetooth-tilbehør, og håper i det lengste at disse samtalene vil føre frem.

­- Drømmen er nok å få solgt unna produktet og la noen andre ta seg av produksjon og salg, sånn at vi kan sette i gang med neste utviklingsprosjekt. Men vi må nok innse at det ikke er sånn verden fungerer. Det mest realistiske er nok å knytte kontakter innen distribusjonsleddet, sier han.

Lite gratis

I likhet med de andre ustillerne på den norske fellestanden, må Earforce bruke mye tid ute i de andre hallene for å promovere seg selv.

 

Den norske standen er lokalisert langt inne på messeområdet, litt utenfor allfarvei. Likevel er utstillerne godt fornøyde med opplegget. Innovasjon Norge tar seg av alt det praktiske. Utstillerne betaler 25 000 kroner og kan konsentrere seg om å promotere produktene sine.

 

De ustillerne vi har pratet med rapporterer at de stort sett har én mann på stand, og én som er ute i messeområdet for å prøve å vise seg frem for potensielle kunder.

 

Mye dødtid

Til fellesstanden kommer stort sett de som enten har vært i kontakt med firmaene før, eller som er ute etter et spesifikt fagfelt. De norske utstillerne får lite gratis oppmerksomhet fra folk som detter innom.

 

- Men vi får en del henvendelser fra såkalte lavkostland, der de prøver så selge seg inn som outsourcingspartnere, forteller Eivind Petershagen i Innovasjon Norge. 

 

Responsen på den norske standen åpningsdagen var ikke overveldende, og det ble mye dødtid for enkelte av utstillerne. Men Petershagen kan fortelle at erfaringene viser at dette vil ta seg opp allerede i dag.

 

Litt av problemet med fellestanden er at ikke alle utstillerne passer inn under kategorien Business processes. Earforce er kanskje det firmaet som passer minst inn under temaet.

 

- Men uansett er dette en grei start for oss. Vi får testet ut om Cebit er noe for oss, uten at det koster oss all verden. Men neste år satser vi på å komme tilbake med egen stand, og da forhåpentligvis i en hall som passer produktet vårt bedre, sier Solem.

 

Geir Solem i Brynefirmaet Earforce er på Cebit for å vise frem sin bærbare musikkløsning.

 

 

13 norske utstillere

Dette er de norske firmaene som er registrert som utstillere på Cebit-messen:

 

Arctic Heating (Tønsberg): Arrangerer fellesstand innen bankteknikk. Stiller ut i samarbeid med firmaer fra Norge, Sverige og Danmark.

 

Moen Plast (Lillesand): Stiller ut stativer og skap for telekom- og datautstyr. Også fiberpanel og veggbokser for fiberfordeling og skjøting.

 

Tandberg (Oslo): Deltar via sitt kontor i Tyskland. Stiller ut videokonferanseutstyr.

 

Tandberg Data (Oslo): Deltar via sitt Tysklands-kontor. Stiller ut lagringsløsninger.

 

Innovation Norway arrangerer norsk fellesstand med følgende deltakere:

 

Birkeland Innovasjon (Oslo)

Compello Software (Fornebu/Oslo)

Corporater (Stavanger)

Ear Force (Bryne)

eJournal (Oslo)

Eksportfinans (Oslo)

Gallagher & Robertson (Oslo)

InOut Innovation (Oslo)

Markus Data (Kolbotn)

Norsk Navigasjon (Snåsa)

Zissor (Oslo)

 

I tillegg kommer fire tyske utstillere som samarbeider med norske firmaer:

Branch Germany

ePocket

Unique

Modern Software Group

Showtime: Se bildene fra Cebit.

Les alt om Cebit.