Bærbart selger mest

I USA er omsetningen av bærbare pc-er for første gang større enn av stasjonære pc-er.

Det er tall for mai måned fra firmaet NPD Group, som måler detaljistsalg, som viser dette. Det selges også flate lcd-skjermer i større volumer enn de rørbaserte crt-skjermene, det også for første gang.

Ifølge NPD sammenfaller disse gjennombruddene med den største økningen i salget fra år til år på nesten fire år. Amerikanere handlet i mai datamaskiner for 13,6 prosent mer enn i mai 2002.

-- At disse milepælene er sammenfallende passer godt, siden begge er viktige komponenter i en utvikling der pc-en i stadig større grad flytter ut av hjemmekontoret og inn i dagligdags bruk, sier Stephen Baker, direktør for bransjeanalyse i NPD, til Computerworld US.

Dobling på tre år

I januar 2000 sto bærbare pc-er for under 25 prosent av salgsvolumet. I mai 2003 representerte bærbare modeller 54 prosent av detaljistsalget av datamaskiner, som i USA er på nær 500 millioner dollar i måneden .

Ifølge Baker er kundenes ønske om mobilitet og god design til rimelige priser hovedgrunnene til det økte salget.

I tillegg sank prisene på bærbare pc-er med vel 250 dollar fra mai 2002, til en snittpris på litt under 1.300 dollar. Og 80 prosent av modellene adde 15-tommers skjerm, mens 86 prosent hadde innebygd cd-brenner.

Flatskjermer sto i mai for 52 prosent av monitorsalget, målt i enheter, og over 70 prosent av salget målt i verdi. For bare et år siden var bare 22 prosent av skjermsalget flate skjermer, og omsetningen av lcd-skjermer utgjorde 40 av salget målt i omsetningsverdi.

Det er grunn til å tro at utviklingn i Norge følger det samme mønsteret som i USA, selv om salgsprisene er noe høyere.