Ballmer prater

Ballmer prater

Var mangelen på Xbox 360 et triks? Prøvde Microsoft å kjøpe Yahoo? IDG har intervjuet Microsoft-sjef Steve Ballmer

Steve Balmer er kanskje verdens mektigste it-mann. Reporter Marc Ferranti fra IDGs nyhetstjeneste huket fatt i fyren på CES-messen i Las Vegas i helgen og får du først tak i ham, er det ikke vanskelig å få Balmer til å prate.

 

Her følger et redigert intervju:

 

 

 

Om forbrukermarkedet

 

IDGs nyhetstjeneste: Hvor viktig er Microsofts vekst i forbrukersegmentet?

 

Ballmer: Det er veldig vanskelig å skille omsetningssegmenter. Når vi selger en Windows-maskin, kan jeg ikke si om den brukes privat eller til andre ting. Skal jeg gjette, kan vi si at rundt 30-40 prosent av omsetningen er relatert til forbrukere og små selskaper.

 

IDG: Vil dette forandres over tid?

 

Balmer: Over de neste to årene får vi trolig en god vekst på business-siden på grunn av hva vi gjør med Office 12 og noen av våre servere. Men på samme tid forventer jeg å se en sterk vekst også på forbrukersiden på grunn av alt vi gjør med Xbox, IPTV, Live og MSN. Om et par år tipper jeg at forbrukersiden har vokst i forhold til bedriftssiden.

 

Om konvergens

 

IDG: Windows Media Center er posisjonert som en hub for det digitale hjemmet, men Xbox har nok prosesseringskraft og tilkoblingsmuligheter til også å fungere som en hub. Tror du at de to produktene vil konvergere?

 

Balmer: Hør her, i mange hjem vil Xbox har en viktig rolle. I mange hjem vil Media Center ha en viktig rolle og i mange hjem vil begge ha en passende rolle.

 

Vi lager ikke pc-er. Vi lager Xboxer. De tilhører veldig forskjellige forretningsmodeller og det er vanskelig å si når de vil konvergere. Jeg ser på dem som komplementære, men i noen hjem vil en av dem være litt mer sentral.

 

Om Xbox-leveranser

 

IDG: I løpet av juleferien dukket det opp mange historier som beskrev leveranseproblemene med Xbox 360. Var dette et markedsføringstriks eller hadde dere bommet helt på logistikken?

 

Balmer: Ingen av delene. Vi visste hele tiden at hvis vi ville lansere før jul, så fikk vi bare tak i et visst antall prosessorer og grafikkbrikker. Vi satset på at vi fikk ganske mange, men ikke nok til å tilfredsstille etterspørselen. Likevel mente vi at vi kunne få nok maskiner på markedet til at vi kunne forsvare lanseringen før julehandelen. Så dette var ikke et markedstriks. Heller ikke en feil vi gjorde. Det var nok til å kjøre på.

 

Om Yahoo

 

IDG: Det er kjent at Microsoft snakket med Time Warner om AOL. Nå snakkes det om at dere prøvde å kjøpe Yahoo. Stemmer det?

 

Balmer: Jeg har ikke sett dette ryktet. Det stemmer ikke, men jeg har ikke sett det. Jeg mener, for åtte år siden snakket vi om å slå oss sammen med Yahoo. Men det er nok åtte år siden temaet har vært oppe.

 

Om web 2.0

 

IDG: Hva gjør dere for å selge inn ideen om at dere omfavner web 2.0 til utviklermiljøene? Mange hevder at Microsoft er lite fleksible når det gjelder verktøy som kan bli brukt på Microsofts plattform.

 

Balmer: Det er ikke et tema jeg har hørt noe om. Jeg tror at folk mener vi har de beste verktøyene i verden til å utvikle web-applikasjoner. Spesielt med de greiene vi lanserte i marekedet med Visual Studio i fjor, så tror jeg at folk vil si at våre utviklingsverktøy for web har tatt noen dramatiske steg fremover.

Det er ikke alltid Ballmer svarer pent. Les også: Banner, sverter og kaster stoler