Bedre enn ventet fra Cisco

Nettverksgiganten Cisco omsatte for mindre i andre kvartal 2003 enn året før, men tjente likevel mer penger.

Cisco oppnådde et nettoresultat på 991 millioner dollar i andre kvartal av sitt finansår 2003. Det er en kraftig forbedring i forhold til andre kvartal 2002, da selskapets resultat havnet på 660 millioner. Resultatet var bedre enn det analytikerne forventet.

Omsetningen i kvartalet havnet på 4,7 milliarder dollar - en nedgang på 100 millioner dollar i forhold til samme periode i fjor.

Ifølge finansdirektør Larry Carter forventer selskapet at omsetningen vil holde seg flat eller synke med inntil tre prosent i det neste kvartalet.

Den svake økonomien er fremdeles årsaken til at kundene holder tilbake på sine investeringer. Toppsjefen i selskapet, John Chambers, sier til IDG News Service at det er en "vis meg det"-økonomi, hvor de store bedriftene venter til deres omsetning og resultat bedrer seg før de investerer i nettverksprodukter.

Han legger til at selskapet faktisk opplever en enda mer konservativ holdning fra de store kundene nå enn i forrige kvartal, og at bestillingene i de første tre ukene i januar var enda lavere enn forventet.

Men Chambers er stolt av selsakpets håndtering av faktorer det selv kan kontrollere. Nettomarginen på 22,9 prosent er godt over selskapet mål på 20 prosent - til tross for prisreduksjoner i ni av ti produktlinjer de siste månedene.

-- Selv om det alltid er rom for forbedringer er vi fornøyd med hvordan vi har posisjonert selskapet for den økonomsike oppturen som helt sikkert kommer, sier Chambers.

I forbindelse med resultatfremleggelsen gjentok Chambers og resten av lederkobbelet at Cisco nå skal konkurrere mer aggressivt i den nedre delen av nettverksmarkedet.

Selskapet har hatt produkter for smb-markedet, men har ikke sett det helt store potensialet. Nå har pipen fått en annen lyd.

-- Frem til nå nylig har ikke dette vært den helt store forretningen, og dermed mistet vi ikke mye ved å ikke fokusere på det. Men i dag tror jeg det er trygt å si at det er et meget stort forretningsområde, som vi har studert nøye og vurderer nye fremstøt mot, sier Charlie Giancarlo.