Bedre service i sykesenga

Bedre service i sykesenga

To grupperinger konkurrer om å komme opp i sengen til norske pasienter. Men foreløpig er det bare to sykehus som satser på underholdning til pasientene. Misjonering er påkrevd.
Selskapene Hospitality og Cardiac selger pasient-terminaler. Teknologien skal gi sykehuspasientene underholdning på sengekanten, i tillegg til en del praktiske funksjoner. Men salget går tregt.

Til nå er det bare Lovisenberg Diakonale Sykehus i Oslo og nye St. Olavs Hospital i Trondheim som har gått for løsninger fra henholdsvis Hospitality og Cardiac.

-- Vi jobber med flere nå kunder. Og vi regner med å annonsere nye kunder i løpet av noen måneder. Det tar tid å selge inn denne type løsninger og det må mye misjonering til, sier Flemming Hegerstrøm, administrerende direktør i Hospitality.

Høy pris

Hegerstrøm mener at prisbildet for løsningene ved St Olavs Hospital skremmer kundene.

-- Pasientterminalene Telenor og Cardiac har rullet ut, koster mye, og jeg tror det skremmer en del potensielle kunder, sier han.

En løsning fra Hospitality koster 20.000 kroner per terminal, i tillegg kommer tjenestene rundt systemet.

Morten Andresen som er administrerende direktør i Cardiac er ikke enig.

-- Pasient-terminalene er bare toppen av isfjellet og et av 13 delprosjekter vi leverer. Det er kanskje det mest synlige, men bak ligger det avansert infrastruktur og løsninger, sier han.

Ikke bare moro

At sykehuspasientene kan se på tv, høre på radio, ringe, leie film eller spille et spill på terminalen som henger over sengen, er viktig nokm, både for å få tiden til å gå, men også for for å få tankene over på noe annet enn sykdom.

Men pasientfjølen har også en mer praktisk funksjon. Både Cardiac og Hospitality leverer løsninger hvor pasientene kan se på sin egen journal - en rett som er lovbestemt.

Tilgangen er imidlertid låst på terminalen, slik at en lege må være tilstede. Dette for at man skal unngå misfortåelser og kunne få forklart hva som faktisk står i den elektroniske journalen - oversatt fra legespråk.

-- Terminalene og løsningen vi har levert til St Olavs Hospital vil i tillegg til underholdningsbiten og mer vital informasjon, også kunne brukes av pasienten til eksempelvis å styre lys og persienner på rommet, sier Andresen.

Mange eldre

En utfordring for denne type teknologi på sengekanten er at 80 prosent av pasienter ved sykehsuene er eldre mennesker, som ikke alltid er like komfortable med nyvinninger.

Løsningen Cardiac har levert gjør det også mulig å kommunisere mellom de håndholdte enhetene som personalet blir utstyrt med og pasienterminalene. Trekker man i den tradisjonelle snoren for hjelp, kan sykepleierne snakke med pasient.

-- På denne måten vil en sykepleier i den andre siden av bygningen skifte tv-kanal for en eldre pasient eller en med armer og bein i gips, sier Andresen.

Pasienten vil også kunne sende meldinger, for å fortelle hvorfor man trenger assistanse. Dermed blir det enklere for personalet å prioritere behovet for hjelp. Ønsker pasienten et glass vann, kan personalet ta med dette med en gang, uten først å gå inn på rommet for å spørre hva pasienten ønsker.

-- Mulighetene er mange. Jeg har derfor stor tro på at flere sykehus vil ta dette i bruk. Ikke bare for underholdningens del, men for å gjøre det daglige arbeidet til personalet mer effektivt, sier Flemming Hegerstrøm i Hospitality.