Bedrifter sitter på gjerdet, kvitrer ikke

Bedrifter sitter på gjerdet, kvitrer ikke

Svært få norske bedrifter bruker web 2.0. - Dumt, synes Steria.

"Norske bedrifter skjønner ikke et tweet" slår Steria fast.

Kun seks prosent av norske bedrifter bruker sosiale medier som blogger, Twitter og Facebook aktivt.

I en undersøkelse utført av Medialect, på vegne av Steria, viser det seg at ni av ti bedrifter i liten grad bruker web 2.0-verktøy strategisk. Det er rundt hundre it-sjefer som har svart på undersøkelsen.

- Når vi vet at 1,6 millioner nordmenn bruker Facebook og flere hundretusener benytter for eksempel Twitter, MySpace og YouTube, så er det et paradoks at bare et fåtall norske bedrifter er til stede på disse arenaene, sier seniorrådgiver Mona Skaret i Steria i en pressemelding.

Brukerne forventer det

Nye analyser visstnok viser at to tredeler av nettbrukerne benytter seg av sosiale tjenester. Det hele skal være mer brukt enn personlig epost.

Men det er bare to prosent av de norske selskapene som sier de bruker tjenestene i svært stor grad.

- Selvfølgelig er det en ærlig sak å si nei til sosiale medier etter å ha gått igjennom ulike løsninger og vurdert dem opp mot organisasjonens behov, sier Skaret.

- Imidlertid er det dessverre mange ledere som ikke setter seg inn i tematikken, men i stedet avfeier sosiale medier som ”en ungdomsgreie” og bortkastet tid. Det er en gammeldags holdning som kan straffe seg.

Hun peker på amerikanske undersøkelser som viser at 93 prosent forventer å finne selskaper på de sosiale sidene de bruker. Nær seks av ti skal ha hatt kontakt med selskaper via sine favorittsider.

Intranett 2.0

Skaret mener at tapt profilering bare er en av ulempene ved å ikke bruke slike tjenester. Hun går så langt som å kalle det en trussel å ikke være tilstede.

- Selv om en bedrift ikke er til stede på for eksempel Twitter eller Facebook, så kan du være sikker på at mange av bedriftens ansatte, kunder og leverandører er der. Det finnes mange eksempler på at tilsynelatende oppegående mennesker legger ut fortellinger om jobb og privatliv som kan sette arbeidsgiver i forlegenhet. Det finnes også mange eksempler på at det dukker opp diskusjonsgrupper og forumer som handler om konkrete bedrifter. Disse opprettes gjerne av personer som står utenfor bedriften, for eksempel misfornøyde kunder. Så selv om man ikke bruker sosiale medier selv, er dette ingen garanti for at man ikke blir trukket inn på disse arenaene likevel, sier Skaret.

Og synes du det er skummelt å hive deg på web 2.0-trenden for ekstern kommunikasjon, anbefaler hun i det miste at du sjekker det ut i forhold til internt arbeid.

– Det kommer stadig nye teknologiske løsninger som gjør det enkelt å chatte, blogge, finne informasjon og dele kunnskap med kolleger der og da. Det være seg wiki-er, mikroblogging og andre dialogbaserte verktøy, forteller hun.

Her er Sterias ti bud for de som vil hive seg inn i det sosiale nettverket:

1. Bruk sunt bondevett også i cyberspace, og utvis normal folkeskikk

2. Kast deg ut i debatten. Del med verden og verden deler tilbake.

3. Respekter andre og andres ulike meninger slik du vil at andre skal respektere dine meninger. Lær å ta imot kritikk, og vær saklig i din kritikk av andre

4. Forstå mediet du bruker. Sett deg inn i både de skrevne og uskrevne kjørereglene

5. Beskytt personlig og konfidensiell informasjon. Ikke legg ut privat innhold som ikke tåler å bli sett av en fremtidig arbeidsgiver. Du må også ha tillatelse før du publisere bilder av gjenkjennbare personer

6. Tenk deg om før du trykker på send-knappen. Det finnes ingen angreknapp.

7. Pass deg for svindlere. Dersom noe virker for godt til å være sant, så er det gjerne det.

8. Ikke glem hvem du er. Du er aldri 100 prosent privatperson når du uttaler deg. * Du vil alltid være en representant for den bedriften du jobber for i større eller mindre grad.

9. Vær konstruktiv og del innhold som har verdi. Det er nok informasjonsstøy og søppel der ute allerede

10. Respekter opphavsrett og kopibeskyttet materiale. Gi folk du låner innhold fra anerkjennelse, gjerne med lenker tilbake