http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="">

AV ARNE JORAMO


Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har også blitt kontaktet med klager om at winback-forbudet blir brutt av Telenor. Tilsynet har nå krevd en skriftlig redegjørelse av Norges største teleoperatør, skriver E24.


Nkom bekymret


Assisterende direktør i Nkom, Elisabeth Aarsæther forklarer at det såkalte winback-forbudet innebærer at kunden skal være fredet i 14 dager etter portering.


Det betyr at fra og med dagen du er overført til det nye mobilselskapet er det ulovlig for din gamle operatør å ta kontakt med deg for å prøve å vinne deg tilbake.


– Vi har grunnlag for bekymring om at det kan ha foregått en rekke brudd eller forsøk på det. Derfor har vi kontaktet Talkmore og Telenor for å få en forklaring, sier Aarsæther til E24.


Talkmore svarer


– Som skrevet i artikkelen stanset Talkmore umiddelbart tiltak som, av myndighetene omtales som «winback» da forbudet trådte i kraft desember 2016, sier Camilla Amundsen, administrerende direktør i Talkmore.


Selv om Telenor nekter for at de bryter winback-forbudet, så har datterselskapet Talkmore jaktet etter nye selgere som skal kapre kunder tilbake fra konkurrenter.


Etter forbudet trådde i kraft har Talkmore lett etter nye salgskonsulenter som skal jakte kunder som har forlatt selskapet. I en stillingsannonse på Finn.no skriver Talkmore at: «kundene du tar kontakt med er de som har valgt å si opp sitt abonnement og ditt mål er å få de tilbake».


– Angående stillingsannonsen på Finn.no , så omhandler ikke denne aktivitet som faller inn under forbudet.  Det søkes etter en person som skal ivareta ordinær salgs- og markedsføringsaktivitet per telefon [winback-aktivitet, red.anm.]. Dette er aktivitet som foretas etter at porteringstiden er utløpt, sier Camilla Amundsen til Telecom Revy.


I brevet som Nkom har sendt til Telenor kommer det frem at det er mobiloperatørene Hello, Ice og Komplett Mobil som har klaget på at Telenor skal ha brutt winback-forbudet.


200.000 kunder vekk?


I artikkelen i E24 pekes det på at Telia og Telenor hver i 2016 har mistet 100.000 kunder.  Det stemmer nok ikke helt. Nkoms halvårstall viser nemlig at det er nedgang i antallet mobilkunder i Norge. Med andre ord er det ingen som har plukket opp de fleste av de 200.000 kundene de to store har mistet.  


Vi har spurt Eivind Helgaker i Ice om det kan være slik at de har fått særdeles mange kunder. Han viser kun til at de fikk 50.000 nye kunder to måneder våren 2016 og at kundeveksten siden har vært er god.


Trolig er det slik at spesielt Ice har tatt en del nye kunder fra Telenor, men at brorparten av reduksjonen kommer av «skaprydding», det vil si inndraging av passive datakort. Et annet forhold som bekrefter denne antakelsen er at mobilomsetningen både i Telia Norge og Telenor ikke har sunket tilsvarende.