Beskytter uten bekymring

Beskytter uten bekymring

Trend Micro vil med nyansettelser og nye produkter overbevise småbedriftene i Norge.

Sikkerhetsselskapet Trend Micro setter seg som mål i Norge å kapre markedsandeler fra konkurrentene. Selskapet har ansatt to nye medarbeidere og vil utvide både hos eksisterende og nye kunder.

Enkelt blir det ikke, det er også norgessjef Thomas Næss klar over.

- Ren teknologisk er produktene som sikkerhetsselskaper tilbyr ikke så ulik som før. Tidligere var for eksempel responstiden på nye virus en viktig målestokk på kvaliteten på sikkerhetsløsningen. Nå måles det ikke lenger, alle anerkjente antivirusselskaper plukker opp nye trusler like kjapt, sier Næss til Computerworld.no.

Vanskelig å være liten

En av produktene som Trend Micro satser på er en løsning med navnet "Worry-Free Security", som er rettet mot små og mellomstore bedrifter. Løsningen ble lansert i forrige uke.

- Det som internasjonalt regnes som mellomstore bedrifter ser helst på seg selv som storbedrift i Norge. Hvis vi tilbyr et selskap på 100 ansatte en løsning for mellomstore bedrifter ønsker de en noe større, helst en full enterprise-løsning. De fleste bedrifter i segmentet for små- og mellomstore bedrifter har i praksis mellom 15 og 75 ansatte, sier Christian Nordve, produktsjef for Norge med ansvar for Messaging i hele EMEA.

De fleste bedrifter med mellom 15 og 75 ansatte har ikke en egen it-avdeling, og det er oftest de økonomisk ansvarlige som tar avgjørelsen om sikkerhetsproduktene som velges. I slike selskaper er man mest opptatt av at alt fungerer uten at det trengs mye oppfølging og administrering.

- For disse bedrifter utgjør den nye Worry-Free-løsningen en enkel totalpakke med en engangsinstallering på den sentrale serveren, og en oversiktlig administrasjon, sier Nordve.

Nye stillinger

Eksakte tall over det norske sikkerhetsmarkedet eksisterer ikke, men Næss røper at Trend Micro er i ferd med å spise noen store kunder fra konkurrentene.

- Men først og fremst satser vi på å utvide blant våre eksisterende kunder. Vi ser at mange bruker ulike produkter på forskjellige områder. Vi vil vise dem at det er bedre å ta i bruk våre hele produktlinje for virus, epost, gateway, messaging og så videre, sier Næss.

Næss vil ikke uttale seg om konkrete målsetninger for Trend Micro, men at sikkerhet i årene fremover neppe vil miste sin sentrale plass i it hjelper det relativt lite selskap i Norge å vokse videre i alle segmenter.

- Vi har ansatt Charlotte Blix-Nilsen og Jonny Sørensen som et tegn på at vi er på vei oppover, sier Næss.

Blix-Nilsen kommer fra konkurrent Norman og har også erfaring fra Telenor Mobil og TDC Song. Hun vil ta seg av markedsføring i Norge og Danmark. Sørensen får ansvar for storkundesegmentet i Norge og Island.