Best på analyse

Best på analyse

Årets datavarehus-pris gikk til Troms Kraft.

Datavarehusprisen er en uavhengig kåring av Norges beste helhetlig løsning for crm (kundebehandlingssystem), business intelligence (dataanalyse), Information Management og Knowledge Management. Prisen deles ut av Confex i samarbeid med Computerworld.

Datavarehus-prisen har blitt delt ut årlig siden 1997. Juryen bestående av Willy Koulichev (Accenture), Peter Hidas (Gartner), Truls Berg (Movation), Olaug Skobba (DnD) og Michael Oreld (CIO Computerworld) la følgende begrunnelse til grunn for at Troms Kraft i år nådde helt til topps.

"Vinneren fremstår som en leder og veiviser angående bruk av DVH/BI innen sin bransje hvor Norge er ledende i en global målestokk. Den nominerte DVH løsningen er konserngjennomgripende og utgjør et strategisk styringsverktøy for økt lønnsomhet, konkurransekraft, og vinning av nye kunder. Den iverksatte utvidelse av løsningen i retning av ustrukturert informasjon er helt i tet med verdensutviklingen innen analyseområdet."

De andre nominerte var Telenor og Color Line.

Representanter for de nominerte: Aadne Pettersen (Telenor Nordic), Steinar Høier (Troms Kraft) og Anders Langås (Color Line). (Foto: Henning Meese)

Disse har tidligere vunnet prisen:

1997: Telenor Media

1998: Fokus Bank

1999: Oslo Børs

2000: Blancentralen

2001: Aetat

2002: Ikke utdelt

2003: Mills

2004: Mills

2005: Telenor Telecom Solutions

2006: Schibsted Søk